حمله سفارت جمهوری آذربایجان در تهران؛ باکو سفیر ایران را به وزارت خارجه احضار کرد

تصاویری از حمله و تیراندازی در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران
تصاویری از حمله و تیراندازی در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری آذربایجان در حالی این حمله را «تروریستی» قلمداد کرده که مقام‌های دولتی ایران می‌گویند این تیراندازی با اهداف شخصی صورت گرفته است.

آگهی

در جریان حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران دست‌کم یک نفر کشته و دوتن دیگر زخمی شدند. فرد کشته شده یکی از ماموران حفاظت سفارت بوده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وزارت خارجه آذربایجان قربانی را «رئیس حفاظت سفارت» اعلام کرده است. 

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان با تروریستی دانستن این حمله آن‌را به شدت محکوم کرد. باکو همچنین تهران را مسئول حفاظت از اماکن دیپلماتیک دانست و اعلام کرد که سفارتش در ایران را تخلیه می‌کند. 

علی‌اف در بیانیه‌ای در این خصوص ضمن «تروریستی» دانستن این حمله گفت: «ما خواستارآن هستیم که این اقدام تروریستی هر چه سریع‌تر بررسی و عوامل آن مجازات شوند. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

رئيس جمهوری آذربایجان در حالی این حمله را «تروریستی» قلمداد کرده که مقام‌های دولتی ایران می‌گویند این تیراندازی با اهداف شخصی صورت گرفته است. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی خود حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد. او به وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد که برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

آقای امیرعبداللهیان همچنین به خبرنگاران گفت:«از نظر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، اقدام مسلحانه صورت گرفته علیه سفارت آذربایجان در تهران، عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با اعلام اینکه این کشور سفارت خود در تهران را تخلیه می‌کند تاکید کرد که طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت را برعهده دارد. همچنین تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از خروج کارمندان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران منتشر شده است. 

با این وجود وزارت خارجه ایران اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در باکو همچنان به طور عادی در جریان است.

به گفته حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران مهاجم دستگیر شده است. وی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که فرد مسلح به‌همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده و اقدام به تیراندازی کرده بود. 

آقای رحمیمی همچنین گفت: «ساعت ۸ و نیم امروز در حالی که یکی از اعضای سفارت آذربایجان که در مقابل در ورودی قصد داشت خودروی خود را پارک کند و وارد شود یک پراید با فاصله نزدیک، به پشت خودروی وی می‌زند و یک سلاح جنگی کلاشنیکف خارج می‌کند و هنگامی که دیپلمات سفارت در حال ورود به ساختمان بود، همراه وی وارد سفارت می‌شود و با تیراندازی در محل ورودی دیپلمات را می‌کشد و دو نفر را مجروح می‌کند.» وی افزاید که ضارب قصد فرار داشته که توسط پلیس دستگیر می‌شود. 

فرمانده پلیس تهران گفت که فرد مهاجم دلیل این اقدام را «مشکلات شخصی و خانوادگی» اعلام کرده است. 

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این خصوص گفته که فرد مهاجم تصور می‌کرده که همسر او در سفارت جمهوری آذربایجان حضور دارد و به همین دلیل هم اقدام به این تیراندازی کرده است. 

رسانه‌های ایران می‌گویند عامل این حمله در خصوص انگیزه انجام این تیراندازی گفته است: «فروردین ماه امسال همسرم به سفارت جمهوری آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست.»

او همچنین گفته امروز گفته تصمیم گرفته با اسلحه کلاشینکفی که پیشتر تهیه کرده به سفارت مراجعه کند. رسانه‌های ایران تصویری از لحظه ورود این مرد به سفارت منتشر کرده‌اند که در آن او با یک خودروی پراید به ماشینی که در مقابل سفارت پارک شده می‌کوید و سپس سلاح به دست از ماشینش پیاده شده و داخل ساختمان سفارت می‌شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این حمله آن‌را شدیدا محکوم و تاکید کرد که این حادثه با «حساسیت بالا در حال بررسی است.» او همچنین در ادامه گفت: «نیروهای انتظامی و امنیتی بالافاصله پس از این حمله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کرده‌اند.» 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه تاکید کرد که اطلاعات بیشتر در خصوص این حمله به زودی اعلام خواهد شد. 

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم در بیانیه‌ای در خصوص گفت: «در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرده و رئيس حراست سفارت ما در تهران را کشته است و دو محافظ سفارت که برای جلوگیری از این حمله تلاش می‌کرده‌اند زخمی شده‌اند.» باکو می‌گوید حال زخمیان رضایت‌بخش گزارش شده است. 

بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به این تیراندازی، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با انتشار توییتی این حمله را محکوم کرد. 

آگهی

آقای چاووش اوغلو در پیام خود به مردم آذربایجان تسلیت گفت و نوشت که «آذربایجان تنها نیست.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم به این حمله واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما از حمله‌ای دیگر به سفارت جمهوری آذربایجان که در آن یک مامور امنیتی جان باخت، شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.»

ایالات متحده هم روز جمعه، حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را «غیرقابل قبول» خواند و از ایران خواست که از دیپلمات‌های خارجی محافظت کند. آمریکا همچنین از درخواست رئیس‌جمهوری آذربایجان برای انجام «تحقیقات فوری» در خصوص این حمله حمایت کرد.

در واکنش به این حمله، همچنین وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در باکو را احضار و مراتب نارضایتی این کشور را به اطلاع آقای موسوی رساند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان؛ آیا تنش میان تهران و باکو به نقطه‌ بی‌بازگشت رسیده است؟

انفجار در مهمات‌سازی اصفهان؛ برخی منابع از حمله پهپادی می‌گویند

زلزله ۵.۹ ریشتری در شمال غرب ایران دستکم «دو کشته و ۳۰۷ مصدوم» بر جای گذاشت