اعتراضات ایران؛ مولوی عبدالحمید: راه برون‌رفت، سرکوب، زندانی‌کردن و اعدام نیست

نماز جمعه امروز مسجد مکی زاهدان
نماز جمعه امروز مسجد مکی زاهدان Copyright عکس از ویديوی اینستاگرامی مولوی عبدالحمید
Copyright عکس از ویديوی اینستاگرامی مولوی عبدالحمید
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراضات در ایران ادامه دارد. واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب‌ها در ایران، روند دادرسی و احکام اعدام بیشتر شده است. آخرین اخبار و گزارش‌ها از تحولات مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز ۱۳ژانویه (۲۳دی) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

آگهی

در حالی ۱۲۰ روز از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد که مردم به روش‌های مختلف اعتراض‌های خود را نشان می‌دهند. در طرف مقابل به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در بازداشت و روند دادرسی و احکام صادره سعی در سرکوب بیشتر مردم دارد. در همین باره هم واکنش‌های جهانی به صدور احکام اعدام و زندان معترضان ایرانی از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ادامه دارد. 

همزمان قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی در اروپا متنفی نشده و روز پنجشنبه هم بخشی از جلسه مجلس عوام بریتانیا در ارتباط با اعتراضات ایران بود و در نهایت نمایندگان این نهاد با انجام رای‌گیری به دولت توصیه کردند تا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

از سوی دیگر به مانند جمعه‌های هفته‌های گذشته نماز جمعه اهل سنت زاهدان با صحبت‌های اعتراضی مولوی عبدالحمید، همراه بوده است. او امروز هم گفت: «مشکلات کشور با سخنرانان و مداحان حل نمی‌شوند؛ نیاز به گفتگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد است.» به نظر می‌رسد صحبت‌های مولوی عبدالحمید به صحبت‌های روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی اشاره دارد. آقای خامنه‌ای روز پنجشنبه در جمع مداحان با اشاره به وقایع اخیر ایران خواستار نقش‌آفرینی بیشتر آن‌ها شده بود. صحبت‌های آقای خامنه‌ای به «نقش‌ مداحان در معرکه‌های حساس کشور» اشاره داشت. او گفته بود که مداحان در «دفاع مقدس و ترغیب جوانان به حضور در جبهه‌ها و فداکاری برای کشور و همچنین در قضایای گوناگون مانند فتنه ۸۸ و ۹ دی» حضور داشته‌اند.

مولوی عبدالحمید در صحبت‌های روز جمعه‌اش در خصوص اعتراضات مردم گفت:‌ «امروز در کشور ما اعتراضات زیاد شده است و اضطراب و استرسی در بین مردم به وجود آمده است. این‌ها همه از مشکلاتی است که در کشور به وجود آمده و از آن جمله، فقر و گرسنگی است. پول مردم بی‌ارزش شده است و درآمدها کفاف نمی‌کند. این مسئله مردم را به اعتراض کشانده است. مردم خواهان آزادی هستند و آزادی لازم را ندارند. اگر اعتراض کنند با مشکلات مواجه می‌شوند و انتقاد هم تبعاتی برای آن‌ها دارد. نویسندگان، سیاستمداران، زنان و جوانان، همه به نوعی مشکل دارند و فریاد می‌زنند. اختلافاتی که امروز به وجود آمده، واقعیت و حقیقت است. ما در میان مردم هستیم و مشکلات را با چشم می‌بینیم. نمی‌توان این مشکلات را نفی کرد. مشکلات هم تنها اقتصادی نیست و در زمینه‌های زیاد دیگری هم مشکلاتی داریم. مشکلات وسیع و فراگیر است و راه‌حل آن‌ها تنها گفت‌وگو و مذاکره است. راه برون‌رفت، سرکوب، زندانی‌کردن و اعدام نیست.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تحولات مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز ۱۳ ژانویه (۲۳دی) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمشید چاکسی از نقش «فساد و قوانین سختگیرانه» جمهوری اسلامی در شکل‌گیری اعتراضات اخیر می‌گوید

اعتراضات ایران؛ فرانسه: ایده تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا را منتفی نمی‌دانیم

ادامه اعتراضات ایران؛ مولوی عبدالحمید: هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد