تظاهرات شورشی‌های ضد اسد در شمال سوریه؛ «اردوغان هم با بشار آشتی کند، ما نمی‌کنیم»

تظاهرات مخالفان دولت بشار اسد
تظاهرات مخالفان دولت بشار اسد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها نفر از شورشیان مخالف اسد در شمال سوریه به خیابان‌ها آمدند و خشم خود را نسبت به احتمال آشتی میان بشار اسد و رجب طیب اردوغان ابراز داشتند.

آگهی

صدها سوری در شمال این کشور که تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد، روز جمعه ۳۰ دسامبر در اعتراض به نشانه‌هایی مبنی بر نزدیکی روابط میان دمشق و آنکارا تظاهرات کردند. 

این تظاهرات پس از آن صورت می‌گیرد که وزرای دفاع سوریه، ترکیه و روسیه روز چهارشنبه برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌های سوریه با یکدیگر در مسکو دیدار کردند. 

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که چند صد تظاهرکننده در شهر الباب که تحت کنترل شورشیان تحت حمایت آنکارا بوده تجمع کردند و بنرهایی را به اهتزاز در آوردند که روی آنها نوشته شده بود: «انقلاب یک ایده است، شما نمی‌توانید یک ایده را بکشید.»

صبحی خبیبه یکی از تظاهرکنندگان که از حومه دمشق آمده و آواره شده می‌گوید: «ما آشتی نمی‌کنیم. نمی‌توانیم آشتی کنیم. ما نمی‌خواهیم با بشار آشتی کنیم.» این مرد ۵۴ ساله رئيس جمهوری روسیه را یک جنایتکار توصیف می‌کند و می‌افزاید: «ما هرگز با رژیم اسد آشتی نخواهیم کرد. از بقیه می‌خواهیم که به اسد کمک نکنند و در کنار ما باشند.» 

مسکو اعلام کرده که در دیدار سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و علی محمود عباس سوری، همتایان ترک و عرب «راه‌حل‌های بحران سوریه، مشکل پناهجویان و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با گروه‌های افراطی در سوریه» را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

اما این تنها نشانه نزدیکی روابط دمشق و آنکارا نیست. پیشتر، رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه در ماه نوامبر از دیدار احتمالی با همتای سوری خود سخن گفته بود. این در حالیست که اردوغان در طول یک دهه اخیر، بارها بشار اسد را یک «قاتل» خوانده است. 

دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید تظاهرات مشابه دیگری نیز در سایر مناطق تحت کنترل شورشیان در استان حلب برگزار شده است. در شمال غربی شهر ادلب که تحت کنترل گروه تندرو و جهادی «تحریر الشام» است، ده‌ها نفر شعارهای خصمانه علیه اردوغان سر دادند. سلوا عبدالرحمان یکی از آنها است که به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من آمده‌ام تا اعتراض خود را نسبت به تلاش‌هایی که برای نزدیک شدن به رژیم جنایتکار بشار اسد صورت می‌گیرد، ابراز کنم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه می‌گوید: «حتی اگر تمام دنیا با رژیم جنایتکار اسد توافق کنند، ما آشتی نخواهیم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه را برگزار می‌کنیم، ایران هم شاید شرکت داشت

بن‌بست زندگی در دمشق؛ آیا سوریه در آستانه جنگ داخلی دیگری است؟

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است