اقتصاددان ارشد آسیا-پسیفیک: تورم در سال ۲۰۲۳ هم به سطح قبل از همه‌گیری برنمی‌گردد

نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده است
نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده است Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از شروع همه‌گیری کووید۱۹، اقتصاد کشورهای زیادی دچار مشکل شد و نرخ تورم بالا رفت. حالا به گفته کارشناسان نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده است، اما فعلا به سطح قبل از همه‌گیری برنخواهد گشت.

آگهی

دیوید مان، اقتصاددان ارشد آسیا-پاسیفیک، خاورمیانه و آفریقا در موسسه اقتصادی مسترکارت گفت: «تورم به اوج خود رسیده، اما در سال ۲۰۲۳ همچنان بالاتر از سطح قبل از کووید باقی خواهد ماند.»

آقای مان به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «تورم امسال به اوج خود رسیده است، اما همچنان سال آینده بالاتر از آن مقداری خواهد بود که قبل از همه‌گیری شاهدش بودیم.»

او گفت که بازگشت به سطح سال ۲۰۱۹ چند سال زمان می‌برد. او ادامه داد: «ما انتظار داریم به جایی برگردیم که در سال ۲۰۱۹ در آن قرار داشتیم، همان زمانی که هنوز صحبت می‌کردیم، چند کشور به نرخ بهره منفی نیاز دارند.»

بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان تا ماه نوامبر در واکنش به تورم بالا، نرخ‌های بهره‌شان را افزایش داده‌اند.

به گزارش رویترز، این بانک‌ها شامل بانک‌های مرکزی از کشورهای مختلف از جمله فدرال رزرو ایالات متحده، بانک انگلستان و بانک رزرو استرالیا می‌شود. همچنین بانک‌های بازارهای نوظهور مانند اندونزی، تایلند، مالزی و فیلیپین هم در میان آنها قرار دارند.

فدرال رزرو این هفته نشست سیاست‌گذاری خود را در ماه دسامبر برگزار می‌کند، جایی که انتظار می‌رود نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش دهد. این بانک در سال جاری تاکنون ۳۷۶ واحد پایه نرخ بهره را افزایش داده است.

آقای مان می‌گوید: «تورم به چالش بزرگی تبدیل شده، افزایش یافته و به سطوح بالایی رسیده است.» اما او هشدار داد که اگر بانک‌های مرکزی نرخ‌ها را بیش از نیاز خود افزایش دهند، خطرآفرین خواهد بود.

به گفته مان وقتی جهت‌گیری از دست رفته باشد دیگر مشخص نیست باید به کجا رسید.

مردم هنوز برای سفر هزینه می‌کنند

به گفته آقای مان، علیرغم تورم بالا، مصرف‌کنندگان امریکایی همچنان مایلند در زمینه‌هایی مانند سفر هزینه‌ کنند. وی با تاکید بر اینکه بخش سفر در امریکا بسیار قوی است و مردم این کشور همچنان ترجیح می‌دهند به جای کالا برای تجارب خود هزینه کنند افزود: «مردم امریکا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند تا بتوانند از پس امور غیرضروری برآیند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای مان ادامه داد: «چیزی در ذهن مردم وجود دارد که آنها را نگران می‌کند، اگرچه احتمال آن زیاد نیست؛ اما هنوز هم این امکان وجود دارد که محدودیت‌های کووید بازگردد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش‌بینی رئیس صندوق بین‌المللی برای ۲۰۲۳: یک سوم اقتصاد جهان سال سختی را در پیش دارند

بازگشت معمار آلمانی-ایرانی به زندان اوین؛ وزارت خارجه آلمان: خانم تقوی باید معالجه شود

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند