طالبان ورود زنان را به پارک‌ها و شهربازی‌های کابل ممنوع کرد

جنگجویان طالبان با دیگر مردان افغان سوار بر تاب در یک پارک تفریحی در کابل، افغانستان
جنگجویان طالبان با دیگر مردان افغان سوار بر تاب در یک پارک تفریحی در کابل، افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که حدود یک سال از تعطیل شدن دبیرستان‌های دخترانه در افغانستان می‌گذرد و وضعیت حقوق زنان در این کشور در پرتو انفعال جامعه بین الملل بیش از پیش رو به قهقرا دارد، طالبان ورود زنان به پارک‌ها و شهربازی‌ها در کابل را نیز ممنوع کرده است.

آگهی

ورود زنان به پارک‌ها و شهربازی‌ها در کابل ممنوع شد. مقامات طالبان با تصمیم این هفته خود زنان افغان را بیش از پیش در دسترسی به مکان‌های عمومی محدود کردند.

پیش‌تر هم طالبان تردد زنان بدون همراهی یک فرد مذکر خانواده را ممنوع و زنان را مجبور به استفاده از پوشش برقع در خارج از منزل کرده بود.

این در حالیست که حدود یک سال از تعطیل شدن دبیرستان‌های دخترانه در افغانستان می‌گذرد و وضعیت حقوق زنان در این کشور در پرتو انفعال جامعه بین‌الملل بیش از پیش، رو به قهقرا دارد.

محمد عاکف صادق مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر درباره شرایط موجود می‌گوید: « در طی ۱۵ ماه گذشته نهایت تلاش خود را کردیم و حتی روزها را هم مشخص کردیم ولی هنوز در برخی جاها، در واقع در بسیاری از مکان‌ها قوانین نقض می‌شوند. در خیلی موارد دیده شده بود که زن و مرد مختلط حضور دارند و حجاب رعایت نمیشد بنابراین این تصمیم را گرفتیم.»

این خبر با واکنش زنان و سرمایه‌گذاران در این پارک‌ها  که در توسعه این تسهیلات  فعالیت کردند مواجه شده. مسئولان برخی از پارک‌ها می‌گویند که این تصمیم هم برای دولت و هم برای مالکان پارک‌ها زیان‌آور است.

یک مادران که خود را وحیده معرفی کرد، در حالی که بازی کردن فرزندانش را در پارکی تماشا می‌کند، گفت: «نه مدرسه، نه کار... حداقل باید جایی برای تفریح داشته باشیم. ما از اینکه تمام روز در خانه بمانیم خسته شده‌ایم ، روحمان خسته است.»

گفته می‌شود آینده تاریک پیش روی افغانستان موجب افزایش نرخ خودکشی و افسردگی در این کشور شده است. سهم زنان در ابتلا به افسردگی و اقدام به خودکشی بالاتر از مردان است. آنها از نیمه اوت سال گذشته و با روی کار آمدن دوباره طالبان از بخش‌های مختلف جامعه حذف و به اندرونی خانه‌ها هدایت شده‌اند.

ریحانه  که ۲۱سال دارد و در دانشگاه رشته حقوق اسلامی می‌خواند، با خواهرانش به پارک آمده، می‌گوید از این قانون جدید طالبان ناراحت است و حس ناامیدی به او و خواهرانش دست داده است. او می‌گوید:«ما از ماندن در خانه خسته شده‌ایم.  بیرون رفتن و استفاده از پارک‌ها  در اسلام مجاز است، وقتی در کشور خود آزادی ندارید، پس زندگی در اینجا چه معنایی دارد؟»

حبیب جان زازایی، یکی از سرمایه‌گذاران این مجتمع  بیم آن دارد که مجبور شود کسب و کاری را که ۱۱ میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری کرده و بیش از ۲۵۰ نفر در آن مشغول به کار است، تعطیل کند. او می‌گوید بدون حضور زنان، کودکان به تنهایی به پارک نمی‌آیند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

محمد تمیم، ۲۰ سال دارد و در مدرسه‌ای تدریس می‌کند. او این ممنوعیت را «خبر بد» خواند و گفت: «هر انسانی از نظر روانی نیاز به سرگرمی دارد.

مسلمانان هم احتیاج به تفریح دارند به ویژه پس از ۲۰ سال جنگ.»

گفته می‌شود چنین قوانینی باعث کاهش سرمایه گذاری‌های خارجی و افغان‌های مقیم خارج از کشور در این حوزه می‌شود و بر درآمد حاصل ازآن تاثیرگذار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به منطقه تجاری «شهر نو» در کابل دست‌کم ۳ کشته و ۱۸زخمی برجای گذاشت

اعمال خشونت طالبان در سرکوب صداهای اعتراضی دختران افغان؛ «ایران برخاست، اکنون نوبت ماست»

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد