نیروهای طالبان «مولوی مهدی» فرمانده متواری قوم هزاره را در حین فرار به ایران کشتند

Taliban flags
Taliban flags Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حکومت طالبان در اواخر ماه ژوئن با هدف دستگیری این فرماندۀ ناراضی، به ولسوالی بلخاب حمله کرد و در زمانی کمتر از یک‌هفته توانست او و نیروهایش را شکست دهد. در پی این شکست مولوی مهدی متواری شد و نیروهای طالبان نیز قتل و غارت ساکنان بلخاب را آغاز کردند.

آگهی

وزارت دفاع دولت طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد که مولوی مهدی، از فرماندهان پیشین حکومت طالبان که مدتی است متواری شده، در زمان فرار به خارج از این کشور کشته شده است.

مولوی مهدی که گفته می‌شود تنها فرمانده هزارۀ عضو طالبان بوده، پس از جدا شدن از طالبان «در نقاط مرزی ولایت هرات و ایران، در حال که می‌خواست به طرف ایران فرار کند» توسط نیروهای طالبان شناسایی و کشته شده است.

در پیام توییتری که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، به تاریخ کشته شدن مولوی مهدی اشاره‌ای نشده و بار دیگر از او به عنوان بغاوت‌گر (طغیانگر) یاد شده است.

به نوشتۀ خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولوی مهدی پس از آغاز حکومت طالبان بر افغانستان، رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بوده اما درنهایت به دلیل اختلافاتی که میان او و طالبان روی داده، پس از چند ماه از مقامش برکنار و فاقد صلاحیت اعلام شده است.

برخی رسانه‌های افغان، دلیل این اختلاف را اعتراض مولوی مهدی به «تک‌قومی» بودن حکومت طالبان می‌دانند و می‌نویسند که او پس از ترک طالبان، به همراه نیروهایش در زادگاهش در ولسوالی بلخاب واقع در ولایت سرپل مستقر شده است.

حکومت طالبان در اواخر ماه ژوئن با هدف دستگیری این فرماندۀ ناراضی، به ولسوالی بلخاب حمله کرد و در زمانی کمتر از یک‌هفته توانست او و نیروهایش را شکست دهد.

در پی این شکست مولوی مهدی متواری شد و نیروهای طالبان نیز قتل و غارت ساکنان بلخاب را آغاز کردند. 

در نتیجۀ این قتل و غارت بسیاری از غیرنظامیان بلخاب که جمع بزرگی از آنها زنان و کودکان و میانسالان بودند، مجبور به فرار به مناطق کوهستانی آنهم بدون داشتن هیچ توشه‌ای برای ادامۀ زندگی شدند.

گزارش‌های محلی حاکی از آن بود که تنها در اولین هفتۀ تسلط طالبان بر ولسوالی بلخاب، دست‌کم ۵۰ غیرنظامی کشته شدند و بیش از ۳۰ کودک آواره نیز به دلیل گرسنگی و سرمای کوهستان جان باختند.

هنوز هیچ واکنشی از سوی نزدیکان مولوی مهدی در رد یا تایید این خبر منتشر نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان سالگرد رسیدن به قدرت را جشن گرفت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد