عابدینی به یورونیوز: اگر رئیس فدراسیون بودم جلوی فشارها برای تغییر کادر فنی می‌ایستادم

امیر عابدینی
امیر عابدینی Copyright خبرگزاری‌های ایران
Copyright خبرگزاری‌های ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امیر عابدینی مدیر فوتبالی قدیمی ایران در گفتگو با یورونیوز معتقد است تغییر اسکوچیچ در شرایط کنونی به ضرر فوتبال ایران است.

آگهی

در حالی که کمتر از ۶ ماه تا زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی مانده، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به این نتیجه رسیدند که دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی را از سمت خود برکنار کنند. رسانه‌های ورزشی در ایران خبر داده‌اند که مسئولان هیئت رئيسه فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته فنی در این رابطه به نتیجه رسیده‌اند. از سوی دیگر با پایان زمان ثبت نام برای انتخابات ریاست فوتبال ایران، افرادی که برای جانشینی شهاب الدین عزیزی خادم در شهریور ماه با یکدیگر رقابت خواهند کرد، مشخص شد. برای بررسی شرایط تیم ملی فوتبال ایران و همچنین انتخابات فدراسیون فوتبال، مهرداد صادقی، خبرنگار یورونیوز فارسی گفتگویی تلفنی با امیر عابدینی، رئيس پیشین فدراسیون فوتبال ایران و همچنین مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در دهه ۷۰ میلادی انجام داد. عابدینی معقتد است تنها واسطه‌ها به دنبال برکناری اسکوچیچ هستند و کارنامه این مربی کروات درخشان و موفق بوده است.  

امروز جلسه‌ای در مرکز ملی فوتبال با حضور اعضای هیئت رئيسه و کمیته فنی در خصوص سرمربی تیم ملی برگزار شد. با توجه به اخبار و حواشی که به گوش می‌رسد، به نظر شما تغییر اسکوچیچ به صلاح تیم ملی است یا خیر؟

بر اساس تجربیات من وقتی می‌خواهید تغییراتی در ساختاری ایجاد کنید که البته دامنه آن هم کوچک نیست، باید آیتم‌هایی مدنظر قرار گیرند که روند منفی داشته‌اند. این در حالیست که من در رابطه با اسکوچیچ هیچ مسیر منفی نمی‌بینم. تیم ملی با هدایت او به موفقیت رسیده، یک هارمونی مناسبی شکل گرفته و تیم با اقتدار به جام جهانی صعود کرده است. ضمن اینکه او به هیچ عنوان فرد بهانه‌گیری نبوده و با روی باز با همه برخورد کرده و به صورت حرفه‌ای به موفقیت رسیده است. من اصلا دلیل این تغییرات را نمی‌فهمم. گاهی بضاعت ما برای تحلیل عملکرد مدیران جواب نمی‌دهد و کاری می‌کنند که کارشناسان تعجب می‌کنند. من تغییر اسکوچیچ را به نفع تیم ملی نمی‌بینم و معتقدم آسیب کلی به تیم ملی می‌زند. 

با توجه به صحبت‌هایی که در خصوص اعمال فشار از نهادهای بالاتر از فدراسیون برای تغییر مربی شنیده می‌شود، اگر شما امروز رئيس فدراسیون بودید در برابر این فشار برای تغییر کادر فنی چه می‌کردید؟

قطعا به هیچ عنوان زیر بار این تغییر نمی‌رفتم. من حتی یک بار هم اسکوچیچ را ندیده‌ام اما بر اساس عملکرد او می‌توان قضاوت کرد. او در دوران هدایت تیم ملی کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته است. اینکه چرا نمی‌خواهیم به این کارنامه موفق نمره دهیم برای من جای تعجب است. این فدراسیون است که باید بر اساس وظیفه‌اش عمل کند و در مقابل تمام فشارهایی که از هر دستگاه و مجموعه‌ای خارج از فدراسیون می‌آید ایستادگی کند. 

در روزهای گذشته اسامی مختلفی به عنوان جانشین احتمالی اسکوچیچ مطرح شده است. از کارلوس کیروش و برانکو گرفته و حتی علی دایی. حال اگر اسکوچیچ برکنار شود و فدراسیون هم در این تغییر نقشی نداشته باشد، به نظر شما این اتفاقات چه اثراتی بر فوتبال ایران خواهد گذاشت؟

دیشب در صدا و سیما یکی از مسئولین فدراسیون فوتبال اعلام کرد که این نهاد به هیچ وجه درخواستی برای تغییر مربی تیم ملی نداشته است. او همچنین در خصوص یک فرد مشخص که در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی درباره او به عنوان جانشین اسکوچیچ مطرح می‌شد هم تاکید کرد که اصلا چنین صحبت‌هایی انجام نشده است. در نتیجه حرف فدراسیون به صورت قاطع این بود که اسکوچیچ می‌ماند و ما با او به جام جهانی می‌رویم. حالا از سوی دیگر تغییراتی در فدراسیون فوتبال در حال انجام است و قطعا در مجموع اتفاقات عجیبی رقم خواهد خورد و کسانی وارد خواهند شد که نباید بیایند. من حس می‌کنم که ممکن است این تغییر سرمربی تیم ملی پیش درآمد آن آمدن‌ها باشد. یعنی کاری می‌کنند که به گردن فدراسیون بیفتد و وقتی آنها می‌آیند در بستر دیگری بتوانند فدراسیون را مدیریت کنند. این اتفاقات متاسفانه به ضرر فوتبال کشور است و عواقب آن بیشتر از منافع آن خواهد بود. 

دستگاه‌های نظارتی بر فوتبال مانند مجمع و کمیته‌ها باید بررسی دقیق داشته باشند و تحلیل کنند که چقدر این جایگزینی و تغییر به نفع فوتبال است؟ جامعه تخصصی فوتبال، کارشناسان و نخبگان این حوزه کاملا با تغییر اسکوچیچ مخالف هستند. من با اینها صحبت کردم و حرف‌هایشان را شنیده‌ام، همه مخالف هستند، اما کجا موافقند؟ واسطه‌ها. واسطه‌ها از ابزارهایی که برای تحمیل چنین مواردی دارند استفاده می‌کنند. 

**به نظر شما رئيس آتی فدارسیون فوتبال ایران چه کسی خواهد بود؟ **

با شرایط غیر نرمال آقای تاج بیشترین شانس را دارد بعد از او آقای عزیز محمدی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرگزاری دولت ایران: برکناری اسکوچیچ قطعی شد؛ اعلام گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی

سایه کیروش بر نیمکت تیم ملی؛ مرد پرتغالی دوباره هدایت ایران را برعهده می‌گیرد؟

گزینه‌های جانشینی اسکوچیچ در تیم ملی؛ ۱۲ مربی خارجی مطرح با حقوق کمتر از ۴ میلیون یورو