دستگیری ۳۱ معامله‌گر ارز و طلا؛ معاون اول رئیسی: گام بعدی دولت افزایش ارزش پول ملی است

بازار ارز تهران
بازار ارز تهران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با اعلام خبر بازداشت ۳۱ نفر از «سرشاخه‌های» معاملات فردایی ارز و طلا از سوی پلیس امنیت اقتصادی، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در پایان نشستی با صرافان وعده داد که اتفاق مثبتی در بازار ارز رخ خواهد داد.

آگهی

همزمان با اعلام خبر بازداشت ۳۱ نفر از «سرشاخه‌های» معاملات فردایی ارز و طلا از سوی پلیس امنیت اقتصادی، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در پایان نشستی با صرافان وعده داد که اتفاق مثبتی در بازار ارز رخ خواهد داد. 

با ادامه رکوردشکنی نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران، سهراب بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی ایران روز یکشنبه با تاکید بر این که معاملات فردایی طلا و ارز، غیرقانونی و قمارگونه است، اعلام کرد: «۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.»

به گفته او، بازار معاملات فردایی موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار طلا و ارز و افزایش قیمت‌ها می‌شود و فعالان این بازار از نظر پلیس متهم به «اخلال در نظام اقتصادی» هستند. 

معاملات فردایی در خلاء ناشی از غیرقانونی بودن معاملات آتی ارز در ایران شکل گرفته که برخی فعالان بازار ارز در پایان یک روز معاملاتی، بر پایه پیش‌بینی خود از نرخ ارز در روز معاملاتی آینده با یکدیگر معامله می‌کنند.

در همین حال، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز روز یکشنبه گفت: «ما با صرافی‌ها توافقات خوبی داشتیم، در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه را بیشتر و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس در بازار را نیز تسهیل خواهیم کرد، بنابراین اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش دهیم.»

آقای صالح‌آبادی، روند درآمدهای ارزی ایران را صعودی و ذخایر ارزی بانک مرکزی به شکل اسکناس را بی‌سابقه اعلام کرد و از آمادگی نهاد ناظر بر بازار پول ایران برای پوشش «تقاضای واقعی» بازار خبر داد. 

بانک مرکزی ایران در پایان نشست روز یکشنبه با صرافی‌های رسمی به آنها اجازه داد که ارز صادرکنندگان به شکل اسکناس را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.

محمد مخبر، معاول اول رئیس جمهوری ایران هم روز یکشنبه به مردم وعده داد که گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصاد کشور، افزایش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و هدایت نقدینگی خواهد بود. 

آقای مخبر گفت: «افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین ناتوانی‌ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در طول سالیان گذشته از جمله مشکلاتی است که دولت با برنامه ریزی مناسب در صدد اتخاذ اقدامات و برنامه‌ریزی های لازم برای حل آن است.»

قیمت رسمی فروش دلار آمریکا در سال جاری خورشیدی تا کنون ۶.۳ درصد و نرخ آزاد فروش آن نیز ۲۶.۷ درصد افزایش یافته و به ترتیب به مرز ۲۷ و ۳۳ هزار تومان رسیده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بانک مرکزی ایران، تقاضای واقعی ارز را گذشته از نیاز واردکنندگان کالاهای ضروری، محدود به فروش نقدی ارز در سرفصل‌های تعیین شده همانند ارز درمان، سفرهای زیارتی یا سفرهای با ویزا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی و برخی موارد دیگر می‌داند. بر این اساس، بانک مرکزی ایران تقاضای سوداگرانه، احتیاطی و یا خرید ارز با هدف مقابله با افت ارزش ریال و جبران تبعات بحران اقتصادی را واقعی نمی‌داند و بازار معاملات این گونه را «غیر رسمی» می‌خواند.

در سال ۱۳۹۷ و با نزدیک شدن قیمت دلار آمریکا به ۱۰ هزارتومان که موجی از اعتراض بازاریان را به راه انداخت، نهادهای امنیتی و قضایی ایران از شناسایی و مجازات «عوامل پنهانی» نابسامانی‌های اقتصادی خبر دادند و در پی آن «سلطان سکه و اخلالگر بازار ارز» اعدام شدند ولی نرخ ارز پس از یک توقف کوتاه به صعود خود ادامه داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فراز و فرود نرخ دلار در قرنی که گذشت؛ سقوط ریال چگونه رقم خورد؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟

ده روز مانده تا انتخابات، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۵۰ درصد افزایش داد