تاسف عمیق پادشاه بلژیک از استثمار و غارت کنگو

فیلیپ، پادشاه بلژیک
فیلیپ، پادشاه بلژیک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لئوپولد دوم، دومین پادشاه بلژیک و جد پادشاه فیلیپ طی سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹ کنگو را همچون قلمرو و ملک شخصی خود استثمار و غارت کرده بود.

آگهی

فیلیپ، پادشاه بلژیک در نخستین سفر خود به جمهوری دموکراتیک کنگو ضمن ابراز تاسف از گذشته استعماری کشورش یک اثر باستانی را که به عنوان «امانت برای مدت نامحدود» به غارت رفته بود به مقامات کنگویی بازگرداند.

وی در همین راستا به شدت از آنچه «جراحات عمیق از سوی اجدادش در کنگو» خوانده می‌شود عمیقا ابراز تاسف کرد.

پادشاه بلژیک که در قالب یک سفر دوره‌ای شش روزه از کنگو دیدن می‌کند طی یک سخنرانی تصریح کرد: «اگرچه بسیاری از بلژیکی‌ها صادقانه به کشور شما متعهد بودند و عمیقاً کنگو و مردم آن را دوست داشتند، اما رویکرد رژیم استعماری مبتنی بر استثمار و سلطه بود.»

وی همچنین با بر شمردن ویژگی‌هایی همچون «قیم‌مآبی، تبعیض و نژادپرستی» که سبب سواستفاده و تحقیر شده بود، رژیم استعماری را قائل به «روابط نابرابر» دانست و تاکید کرد که این رویکرد به خودی خود غیرقابل توجیه بوده است.

به گفته برخی کارشناسان و خبرنگارانی که برای پوشش این سفر در کنگو حضور داشتند، مقامات محلی تلاش دارند تا از این دیدار به عنوان فرصتی برای بهبود روابط با بلژیک استفاده کنند.

این در حالیست که به اعتقاد رونالد کاتو، خبرنگار «افریکن‌نیوز»، شبکه‌ خبری زیرمجموعه یورونیوز، شرایط برای بسیاری از مردم کمی متفاوت‌تر به نظر می‌آید.

خبرنگار افریکن نیوز در این خصوص می‌گوید: «در خیابان‌ها و رسانه‌های اجتماعی همچنان مخالفت‌های زیادی وجود دارد و شمار زیادی از مردم خواستار غذرخواهی پادشاه (بلژیک) هستند.»

در این گزارش آمده است: «بسیاری از مردم حتی خواهان آن هستند که بلژیک برای جنایاتی که در دوران استعماری در کنگو مرتکب شده و نیز برای ثروتی که از این کشور به غارت برده غرامت بپردازد.»

لئوپولد دوم، دومین پادشاه بلژیک و جد پادشاه فیلیپ طی سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹ کنگو را همچون قلمرو و ملک شخصی خود استثمار و غارت کرده بود.

تخمین زده می‌شود که دست کم ۱۰ میلیون نفر از شهروندان کنگو طی بیست و سه سال نخست از دوران چپاول این کشور توسط لئوپولد کشته شدند.

کنگو سپس تحت فشار و انزجار بین‌المللی از قساوت رژیم حاکم درسال ۱۹۰۸ رسما به عنوان مستعمره بلژیک درآمد و در سال ۱۹۶۰ به استقلال دست یافت.

پادشاه فیلیپ اولین مقام بلژیکی است که طی دو سال گذشته به دلیل آنچه در دوران استعماری کشورش بر کنگو وارد آمد ابراز تاسف می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر ایتالیا در جمهوری دمکراتیک کنگو به‌دست افراد مسلح کشته شد

چرا بوتسوانا آلمان را به فرستادن ۲۰ هزار فیل تهدید کرده است؟

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد