پایان سیاست بی‌طرفی؛ سوئد برای عضویت در ناتو درخواست رسمی می‌دهد

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد و درخواست رسمی کشورش برای پیوستن به ناتو
ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد و درخواست رسمی کشورش برای پیوستن به ناتو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد روز دوشنبه ۱۶ مه از ارائه درخواست رسمی کشورش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خبر داد.

آگهی

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد روز دوشنبه ۱۶ مه از ارائه درخواست رسمی کشورش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خبر داد.

به گفته خانم اندرسون، سوئد در حال خروج از یک دوره و ورود به دوره جدید است. سوئد و فنلاند که در دهه‌های گذشته با اتخاذ سیاست بی‌طرفی، از عضویت در ناتو خودداری کرده‌ بودند روز یک‌شنبه به صورت رسمی از قصد خود برای پیوستن به ناتو خبر دادند.

با وجود این حزب سوسیال دموکرات، حزب حاکم سوئد اعلام کرده است که این کشور در صورت موافقت ناتو با عضویت استکهلم، با استقرار تسلیحات هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی دائمی ناتو در خاک خود مخالفت خواهد کرد.

پیشتر نخست وزیر سوئد با رد درخواست‌ احزاب مخالف دولت برای بررسی طرح پیوستن این کشور به ناتو، گفته بود که پذیرش این درخواست پس از حمله روسیه به اوکراین باعث بی‌ثباتی اروپا می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دو حزب کوچک چپ و سبز سوئد با عضویت استکهلم در ناتو مخالف هستند. بحث در مورد پیوستن به ناتو در سوئد و فنلاند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد.

بنا به گزارش رسانه‌های سوئد و فنلاند، جمع زیادی از مردم این دو کشور پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، طرفدار عضویت سوئد و فنلاند در ناتو هستند.

روسیه بارها بر مخالفت خود با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تأکید و تهدید کرده است که این اقدام، عواقب ناخوشایند سیاسی و نظامی خواهد داشت.

با این حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی با فوریت بررسی می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اگرچه مقام‌های ناتو نسبت به روند تصویب سریع عضویت سوئد و فنلاند در این پیمان نظامی ابراز امیدواری کرده‌اند اما تمام ۳۰ عضو فعلی آن باید با درخواست این دو کشور موافقت کنند. پیشتر ترکیه مخالفت خود را با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اعلام کرده است.

آمریکا، بریتانیا و چند کشور اروپایی از تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت کرده‌اند.

فنلاند با داشتن هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه، در صورت عضویت در ناتو، مرزهای زمینی بین کشورهای عضو این پیمان نظامی و روسیه را دو برابر کرده و به ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر می‌رساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌هایی از «مهمان گریزی و تک خوری»؛ آیا سوئدی‌ها به مهمان شام و ناهار نمی‌دهند؟

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است