تحریم صنایع پهپادی ایران در کنگره آمریکا؛ مخالفت جمهوری‌خواهان با مذاکرات دولت بایدن با ایران

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای روابط خارجی آمریکا به طرحی رای داده که در صورت تصویب در کنگره صنایع پهپادی ایران تحریم می‌شود و هرگونه مشارکت در ساخت و خرید و فروش آن از سوی کشورها و شرکت‌های خارجی با اقدامات تنبیهی آمریکا رو به رو خواهد کرد.

آگهی

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن صنایع پهپادی جمهوری اسلامی ایران تحریم می‌شود.

در این طرح فراحزبی که حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به همراه داشته، هر گونه تامین، فروش یا انتقال پهپادهای نظامی (از و به ایران) ممنوع خواهد بود و کشورها و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت کنند با جرایم سنگین رو به رو خواهند شد.

بعد از تصویب این طرح در این کمیته حالا باید در صحن مجلس نمایندگان و همچنین مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته شود. بعد از آن و در صورتی که جو بایدن، هم آن‌را را به امضا برساند، تبدیل به یک قانون خواهد شد. این طرح در نوامبر سال گذشته و توسط گروهی از نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مطرح شده بود و حالا با رای مثبت کمیته روابط خارجی، یک گام دیگر به عملی شدن نزدیک‌تر شده است.

در ماه‌های اخیر مقام‌های سیاسی از هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا نسبت به گسترش توان پهپادی ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان محدود کردن این نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران شده بودند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن در صدد یافتن راه‌هایی برای مقابل با توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران است.

در بخشی از طرح ارائه شده آمده است: «سیاست ایالات متحده آمریکا این است که از دستیابی ایران، شبه‌نظامیان وابسته به این کشور و همچنین گروه‌های تروریستی به پهپادها جلوگیری شود.»

همزمان با این اقدام، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال ایران از جو بایدن خواستند در کنگره به صورت شفاف در خصوص برنامه‌های دولت در قبال برنامه هسته‌ای ایران توضیح دهد.

در بخشی از این نامه که به امضای ۵ نماینده تندرو جمهوری‌خواه آمریکایی رسیده، آمده است: «با وجود ابهاماتی که در خصوص شرایط مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات‌های آنها در وین بر سر چه چیزی توافق کرده‌اند. بنابراین از شما می‌خواهیم که قبل از توافق در وین یا شکست مذاکرات، فورا در کمیته روابط خارجی کنگره درباره مذاکرات با ایران شهادت دهید و نمایندگان را در جریان تحولات قرار دهید.»

این نمایندگان همچنین در بخش دیگری از نامه خود از رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتقاد کرده و خواهان پاسخگویی بیشتر وزارت خارجه این کشور در کنگره شده‌اند.

در بخش دیگری از این نامه، نمایندگان جمهوری‌خواه ضمن متهم کردن دولت بایدن به مخفی‌کاری مدعی شده‌اند که توافق جدیدی که کاخ سفید در حال آماده سازی آن است حتی از توافق اصلی در سال ۲۰۱۵ نیز ضعیف‌تر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتقادها و فشارها از سوی شخصیت‌های مختلف سیاسی در آمریکا به ویژه از سوی جناح جمهوری خواه در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی مطرح می‌شود که این مذاکرات چند هفته‌ است که متوقف شده و طرفین یکدیگر را مسئول اتخاذ تصمیمات سیاسی معرفی می‌کنند. در چنین شرایطی ناظران سیاسی نسبت به حصول موفقیت‌آمیز تلاش‌ها برای احیای برجام ابراز تردید کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند