شکاف نسلی در انتخابات فرانسه؛ جوان‌ها به ملانشون و لوپن بیشتر از ماکرون رای داده‌اند

انتخابات فرانسه
انتخابات فرانسه Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در حالی با جذب ۲۱.۹۵ درصد آراء در رتبه سوم قرار گرفت که تنها ۴۲۱ هزار و ۴۲۰ رای کمتر از مارین لوپن به دست آورد.

آگهی

نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز یکشنبه(۱۰ آوریل) برگزار شد، ظهر روز دوشنبه اعلام شد.

تحلیل آماری نخستین نتایج آرا نشانگر آن است که نامزد چپ رادیکال بیشترین رای را در میان جوانان به خود اختصاص داده است. امانوئل ماکرون، نفر اول انتخابات و جوان‌ترین کاندیدا و رئیس جمهوری فرانسه، در میان افراد سالخورده محبوبیت دارد. منتقدان آقای ماکرون در سال‌های گذشته او را رئیس جمهوری جوان «پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها» توصیف می‌کردند. 

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی وزارت کشور فرانسه، امانوئل ماکرون، نامزد حزب «جمهوری به پیش»، با کسب ۲۷.۸۴ درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفته و همراه با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، که ۲۳.۱۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده، راهی دور دوم انتخابات شدند که قرار است دو هفته دیگر برگزار شود.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در حالی با جذب ۲۱.۹۵ درصد آراء در رتبه سوم قرار گرفت که تنها ۴۲۱ هزار و ۴۲۰ رای کمتر از مارین لوپن به دست آورد.

بر پایه نتایج اعلام شده، اریک زمور، نامزد راست افراطی «فتح دوباره» با کسب ۷.۰۷ درصد، والری پکرس، نامزد حزب «جمهوری‌خواهان» با جذب ۴.۷۸ درصد، یانیک ژادو، دبیرکل حزب «سبزها» با جلب ۴.۶۳ درصد آراء در جایگاه چهارم تا ششم قرار گرفتند.

ژان لاسال، نامزد حزب «مقاومت می‌کنیم»، با کسب ۳.۱۳ درصد، نیکولا دوپون-تنیان نامزد حزب راستگرای «فرانسه به پاخیز» با جلب ۲.۰۶ درصد آراء، فابین روسل، نامزد حزب «کمونیست» با جذب ۲.۲۸ درصد، آن ایدالگو، نامزد «سوسیالیست» با کسب ۱.۷۵ درصد، فیلیپ پوتو، نامزد حزب «ضدسرمایه‌داری» با جذب ۰.۷۷ درصد و ناتالی آرتو، نامزد حزب «مبارزه کارگری» با جلب ۰.۵۶ درصد آراء در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در مجموع ۳۵ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۷۷۹ نفر معادل ۷۳.۶۹ درصد در انتخابات شرکت کردند که ۵۴۳ هزار و ۶۳۸ نفر رای سفید و ۲۳۷ هزار و ۲۳ نفر رای مخدوش به صندوق‌ها انداختند که بدین ترتیب ۳۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۱۸ رای صحیح از سوی وزارت کشور فرانسه خوانده و محاسبه شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برآورد‌های اولیه از نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که ژان لوک ملانشون با جذب ۳۴.۸ درصد آراء رای‌دهندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله، گوی سبقت را در این رده سنی از سایر نامزدها ربوده است. اما امانوئل ماکرون بیشترین محبوبیت را در میان فرانسوی‌های بالای ۶۵ سال دارد؛ به طوری که انتخاب ۳۷.۵ درصد آنها بوده است.

نامزد راست افراطی یعنی مارین لوپن هم نامزد پیشتاز در میان آرای ماخوذه از رای دهندگان دارای ۲۵ تا ۴۹ سال بوده است. خانم لوپن حدود ۳۰ درصد رای ۲۵ تا ۳۴ ساله‌ها و ۲۸.۸ درصد آراء ۳۵ تا ۴۹ ساله‌ها را جذب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نوجوانان «نسل زد» تمایل کمتری به دیدن تصاویر رابطه جنسی در تلویزیون و فیلم‌ها دارند؟

تلاش مخالفان ماکرون برای موفقیت در انتخابات پارلمانی؛ احزاب پیروز چقدر یارانه می‌گیرند؟

ماجرای وام گرفتن مارین لوپن از بانک روسی منتسب به پوتین چیست؟