دولت آلمان با هدف تامین عرضه، کنترل شرکت «گازپروم جرمنیا» را در اختیار گرفت

تاسیاسات خط لوله نورد استریم ۲
تاسیاسات خط لوله نورد استریم ۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آلمان بطور موقت و با توجه به اهمیت موضوع تامین انرژی، کنترل شرکت آلمانی «گازپروم جرمنیا» را که به عنوان یک شرکت تابعه با غول روسی گازپروم همکاری داشت، در دست خواهد گرفت.

آگهی

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که دولت آلمان بطور موقت و با توجه به اهمیت موضوع تامین انرژی، کنترل شرکت آلمانی «گازپروم جرمنیا» را که به عنوان یک شرکت تابعه با غول روسی گازپروم همکاری داشت، در دست می‌گیرد.

بر این اساس، «آژانس شبکه فدرال آلمان» به نمایندگی از دولت تا ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی مدیر شرکت «گازپروم جرمنیا» خواهد بود که تا کنون تنها مالک آن گازپروم روسیه محسوب می‌شد.

پیش از این در روز جمعه و در بحبوحه مناقشات بر سر گاز روسیه، شرکت گازپروم بدون ارائه توضیحی اعلام کرده بود که فعالیت‌های تجاری‌اش را در آلمان متوقف می‌کند و با این تصمیم آینده این شرکت و فعالیت‌های آن را در ابهام فرو برده بود.

شرکت‌های تابعه گازپروم در واقع اپراتورهای مهمی هستند که در زمینه ذخیره‌سازی گاز و دیگر محموله‌های سوختی گازپروم در آلمان فعالیت دارند. گازپروم جرمنیا نیز به نوبه خود دارای چندین شرکت تابعه در بریتانیا، سوئیس و جمهوری چک بود.

رابرت هابک در یک نشست مطبوعاتی گفت: «دولت آلمان هر کاری را که لازم باشد برای تضمین امنیت عرضه سوخت در کشور انجام می‌دهد که واگذار نکردن سرنوشت زیرساخت‌های انرژی به کرملین و تصمیمات خودسرانه آن، یکی از این کارها است.»

وزیر اقتصاد آلمان همچنین افزود که حق رای صاحبان «گازپروم جرمنیا» نیز به «آژانس شبکه فدرال آلمان» یا همان «Bundesnetzagentur» واگذار شده است و به این ترتیب این آژانس می‌تواند همه تصمیمات لازم را برای تضمین عرضه انرژی بگیرد.

آلمان پیش از این در روز چهارشنبه ۳۰ مارس، از فعال کردن مرحله اول یک طرح اضطراری برای تضمین تامین گاز طبیعی در صورت قطع احتمالی صادرات گاز روسیه خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورو و پوند با قطع صدور گاز روسیه به لهستان و بلغارستان سقوط کرد

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض ۶۰ روز با خوابیدن روی تخت ۱۸ هزار یورو درآمد داشت؟

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد