تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ تکلیف ۲۹ تیم روشن شد

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با برگزاری دیدارهای نهایی در مرحله مقدماتی جام جهانی در چهار قاره جهان، حالا تکلیف ۲۷ سهمیه از ۳۲ تیم پایانی حاضر در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ روشن شد. با تیم‌های حاضر در جام جهانی آشنا شوید.

آگهی

با تعیین تکلیف تیم‌های منطقه آمریکای شمالی حالا تعداد تیم‌های صعود کننده جام جهانی به ۲۹ افزایش پیدا کرد و بهتر از همیشه می‌توان تصویری دقیق‌ از کشورهایی که در زمستان امسال در قطر با یکدیگر رقابت خواهند کرد، داشت.

اروپا

در قاره اروپا روز سه‌شنبه دو مسابقه پلی‌اف دیگر برگزار شد تا تقریبا پرونده نمایندگان این قاره در جام جهانی مشخص بسته شود. در پرتغال خبری از شگفتی نبود، اما مقدونیه شمالی که با حذف ایتالیا شگفتی سازی کرده بود، این بار در مقابل یاران کریس رونالدو حرفی برای گفتن نداشت. تیم ملی فوتبال پرتغال در نمایشی برتر موفق شد در خانه با دو گل برونو فرناندز، حریف کم نام و نشان خود را شکست دهد و بار دیگر به جام جهانی راه یابد.

در دیگر مسابقه این قاره تیم ملی فوتبال لهستان که با تصمیم فیفا و یوفا بدون مسابقه در برابر روسیه به این بازی آمده بود، در مقابل سوئد قرار گرفت و آنها هم بدون مشکل موفق شدند در خانه مهمان خود را با دو گل لواندوفسکی و زلینسکی شکست دهند تا یاران زلاتان ابراهیموویچ جایی در رقابت‌های قطر ۲۰۲۲ نداشته باشند.

AP Photo
پرتغال با شکست مقدونیه شمالی به جام جهانی راه یافتAP Photo

از این قاره تنها تکلیف یک سهمیه دیگر مشخص نشده که آن هم به دلیل جنگ اوکراین و عدم شرایط برگزاری مسابقه برای تیم ملی این کشور جنگ‌زده به تعویق افتاده است. در مسابقاتی که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد، ابتدا اسکاتلند با اوکراین بازی خواهد کرد و تیم برنده به مصاف ولز خواهد رفت. پیروز این دیدار آخرین سهمیه جام جهانی از قاره اروپا را به خود اختصاص خواهد داد.

نمایندگان از قاره اروپا: آلمان، بلژیک، کرواسی، فرانسه، اسپانیا، انگلیس، هلند، دانمارک، صربستان، سوئیس، پرتغال و لهستان

پلی‌آف: برنده مسابقه اسکاتلند و اوکراین با ولز دیدار خواهد کرد

آفریقا

احتمالا بزرگ‌ترین اتفاق در مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا، عدم راهیابی تیم ملی مصر و محمد صلاح به این مسابقات خواهد بود. مصری‌ها که در دور پیشین جام جهانی با هدایت هکتور کوپر آرژانتینی توانسته بودند به جام جهانی راه یابند، این بار با کارلوس کیروش پرتغالی از دستیابی به این امر ناکام ماندند.

در مسابقه پلی‌آف این قاره مصری‌ها که بازی رفت را ۱-۰ برده بودند، در بازی برگشت با نتیجه ۱-۰ شکست خوردند تا این بازی در مجموع دو بازی به تساوی ۱-۱ برسد. حملات فراوان سنگال در این مسابقه با بازی تدافعی مصر ناکام ماند و در نهایت این بازی به ضربات پنالتی رسید. اما در این بخش، سنگالی‌ها همچون فینال جام ملت‌های آفریقا، موفق شدند حریف خود را شکست دهند و بار دیگر به رقابت‌های جام جهانی راه یابند. از نکات قابل توجه این مسابقه از دست دادن پنالتی توسط محمد صلاح و همچنین گل شدن آخرین پنالتی این مسابقه توسط سادیو مانه بود.

AP Photo
کارلوس کیروش بعد از ناکامی با پرتغال، در مصر هم شکست خورد و نتوانست این تیم را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساندAP Photo

مراکش در دیداری نه چندان دشوار موفق شد کنگو را با نتیجه ۴-۱ شکست دهد و برای دومین دور متوالی به جام جهانی راه یابد.

غنا دیگر نماینده قاره آفریقا در جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. تیم ملی فوتبال نیجریه در خانه با نتیجه ۱-۱ در مقابل غنا متوقف شد و با توجه به گل زده در خانه حریف، این غنا بود که موفق شد عقاب‌های آفریقا را از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ محروم کند.

تونس هم در خانه در مقابل مالی به نتیجه تساوی بدون گل دست یافت و با توجه به پیروزی یک بر صفر در خانه حریف، موفق شد حریف خود را با همان یک گل در مجموع دو بازی شکست دهد و بلیت خود به دوجه را رزرو کند.

AP Photo
سنگال با شکست مصر موفق شد به جام جهانی ۲۰۲۲ راه یابدAP Photo

اما احتمالا در دراماتیک‌ترین بازی این مرحله دو تیم الجزایر و کامرون در حالی به مصاف یکدیگر رفتند که الجزایری‌ها در بازی رفت توانسته بودند در کامرون این تیم را شکست دهند. اما در الجزیره حکایتی متفاوتی میان این دو تیم رقم خورد. پس از آنکه کامرونی‌ها در ۹۰ دقیقه بازی را با یک گل پیروز شدند، این مسابقه به وقت‌های اضافه کشیده شد. در دقیقه ۱۱۸ الجزایر توانست گل تساوی را بزند و با این نتیجه این تیم می‌توانست مسافر پایانی قاره آفریقا به قطر باشد، اما گل دقیقه ۱۲۴ کامرونی‌ها رویای الجزایر را بر باد داد و این شیرهای رام نشدنی آفریقا هستند که آخرین سهمیه قاره آفریقا را نام خود زدند.

نمایندگان قاره آفریقا: تونس، مراکش، غنا، سنگال و کامرون

آسیا

بازی‌های روز پایانی در قاره أسیا در حالی برگزار شد که از قبل تکلیف تیم‌های صعود کننده به جام جهانی مشخص شده بود. تنها بازی حائز اهمیت در این گروه مسابقه امارات و کره جنوبی بود که این تیم عرب موفق شد با شکست کره جنوبی سهمیه پلی‌آف را برای خود رزرو کند.

اماراتی‌ها با این نتیجه حالا باید با استرالیا مسابقه دهند. تیم شکست خورده از راه‌یابی به جهانی باز خواهد ماند و تیم پیروز برای دریافت بلیت قطر در ماه ژوئن به مصاف پرو، تیم پنجم منطقه آمریکای جنوبی خواهد رفت.

در بازی‌های روز آخر این گروه، ایران هم موفق شد با شکست لبنان از فرصت به دست آمده استفاده کند و بار دیگر صدر جدول را از کره جنوبی پس بگیرد. در گروه دوم هم عربستان سعودی

نمایندگان قاره آسیا: ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی

پلی‌آف: برنده مسابقه استرالیا و امارات با پرو رقابت خواهد کرد

آگهی

آمریکای جنوبی

بازی‌های منطقه آمریکای جنوبی هم از حساسیت چندانی برخوردار نبود چرا که از قبل تکلیف ۴ تیم صعود کننده از این منطقه به جام جهانی روشن شده بود. تنها جدال بر سر کسب سهمیه پلی‌اف در این قاره جذاب باقی مانده بود. رقابتی که میان سه تیم پرو، کلمبیا و شیلی در جریان بود.

پرو که پیش از برگزاری مسابقات روز آخر در رده پنجم قرار داشت، بامداد امروز موفق شد در خانه با ۲ گل پاراگوئه را شکست دهد تا مطابق پیش‌بینی نماینده پنجم این منطقه لقب بگیرند و برای دریافت سهمیه جام جهانی با نماینده آسیا رقابت خواهند کرد.

AP Photo
پرو با شکست پاراگوئه توانست سهمیه پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ از منطقه آمریکای جنوبی را کسب کندAP Photo

با پیروزی پرو، نتیجه مسابقه تیم‌های کلمبیا و ونزوئلا و همچنین شیلی و اروگوئه نیز تفاوتی در سرنوشت جدول نداشت. کلمبیایی‌ها هرچند در شب پایانی موفق شدند ونزوئلا را در خانه‌اش شکست دهند، اما امتیازاتی که این تیم در دوران هدایت کارلوس کیروش، سرمربی پیشین این کشور از دست داده بودند، کار دست این تیم داد و زردها جایی در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ نخواهند داشت.

نمایندگان آمریکای جنوبی: برزیل، آرژانتین، اکوادور، اروگوئه

پرو با برنده دیدار استرالیا و امارات دیدار خواهد کرد

آگهی

آمریکای شمالی

با برگزاری دیدارهای شب گذشته در منطقه آمریکای شمالی، سرنوشت تیم‌های صعود کننده از کونکاکاف هم روشن شد. در مسابقات دیشب ایالات متحده در خانه کاستاریکا با نتیجه ۲-۰ شکست خورد اما با این حال به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به کاستاریکا به صورت مستقیم به جام جهانی صعود کرد.

آمریکایی‌ها با شکست شب گذشته ۲۵ امتیازی ماندند اما تفاضل گل +۱۱ به یانکی‌ها کمک کرد تا بعد از کانادا و مکزیک به عنوان تیم سوم به صورت مستقیم راهی قطر شوند. کاستاریکا حالا باید برای دریافت بلیت دوحه در ماه ژوئن به مصاف تیم نیوزیلند برود.

در دیگر مسابقه تعیین کننده شب گذشته مکزیکی‌ها هم مطابق انتظار توانستند در دیداری نه چندان دشوار با نتیجه ۲-۰ ال‌سالوادور را از پیش رو برداند. مکزیک با این نتیجه ۲۸ امتیازی شد و بعد از کانادا که پیشتر صعود خود را قطعی کرده بود دیگر نماینده منطقه آمریکای شمالی در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود.

AP Photo
کانادا صعود خود به جام جهانی قطر را قطعی کرده استAP Photo

نمایندگان کونکاکاف: کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا

پلی‌آف: کاستاریکا به مصاف نیوزیلند خواهد رفت.

آگهی

منطقه اقیانوسیه

در این قاره که تنها نیم سهمیه دارد و با برگزاری مسابقه روز چهارشنبه میان تیم‌های نیوزیلند و جزایر سلیمان، تکلیف این نیم سهمیه نیز روشن شد.

نیوزیلندی‌ها مطابق انتظار توانستند در دیداری یک طرفه با نتیجه ۵-۰ حریف نه چندان قدرتمند خود را شکست دهند. از زمانی که استرالیا تصمیم گرفته برای صعود راحت‌تر به جام جهانی سهمیه خود را از منطقه اقیانوسیه به آسیا منتقل کند، نیوزیلند دیگر کار دشواری برای کسب قهرمانی این منطقه ندارد.

نیوزیلندی‌ها حالا برای صعود به قطر باید در ماه ژوئن به مصاف کاستاریکا، تیم سوم منطقه کونکاکاف بروند تا برنده این دیدار، تعیین کننده سی و دومین تیم حاضر در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را معین کند.

نماینده اقیانوسیه: نیوزیلند در پلی‌آف به مصاف کاستاریکا می‌رود.

در حال حاضر تکلیف ۲۹ تیم به صورت قطعی روشن شده و قرعه‌کشی روز جمعه اول آوریل از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت تهران در دوحه با همین تعداد تیم برگزار می‌شود. تکلیف ۳ سهمیه باقی‌مانده در ماه ژوئن و با برگزاری دیدارهای پلی‌آف روشن خواهد شد. البته در قرعه‌کشی روز جمعه، جایگاه تیم‌هایی که از پلی آف به رقابت‌ها اضافه می‌شوند نیز مشخص خواهد شد.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس فیفا: جام جهانی ۲۰۲۲ بهترین خواهد بود

بازگشت روماریو به زمین فوتبال؛ ستاره برزیلی هم‌بازی پسرش می‌شود

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴؛ دلارهای نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟