افزایش ۶۳ درصدی مطالبه بانک مرکزی از دولت؛ سرانه بدهی دولت به سیستم بانکی از ۶ میلیون تومان گذشت

بدهی دولت ایران
بدهی دولت ایران Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که جهش حجم نقدینگی طی دهه گذشته به ۱۲۳۰ درصد و صعود بدهی دولت به سیستم بانکی نیز در همین مدت به ۱۰۶۸ درصد رسیده است.

آگهی

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که جهش حجم نقدینگی اقتصاد ایران طی دهه گذشته به ۱۲۳۰ درصد و صعود بدهی دولت به سیستم بانکی نیز در همین مدت به ۱۰۶۸ درصد رسیده است.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به مهر و آبان ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آبان‌ماه سال جاری خورشیدی با ۶۲.۹ درصد افزایش نسبت به آبان سال پیش به ۱۶۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم ۴۳.۷ درصد بیشتر از بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال گذشته خورشیدی است.

این در حالی است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در یکسال منتهی به آبان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵.۶ درصد و در ۸ ماهه نخست سال گذشته خورشیدی ۳۲.۹ درصد افزایش یافته بود.

گزارش بانک مرکزی ایران همچنین حاکیست که مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی نیز در آبان ماه گذشته با افزایش ۲۶.۶ درصدی در مقایسه با آبان سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵۸۸.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

گزارش‌های پیشین بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که بدهی دولت به سیستم بانکی در دهه گذشته ۵۱۰.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۱.۶۹ برابر شده (افزایش ۱۰۶۸.۸ درصدی) است. این بدان معناست که دولت ایران طی ۱۰ سال گذشته به ازای هر ایرانی ۶ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان از سیستم بانکی کشور قرض گرفته و سرانه مجموع بدهی دولت ایران به سیستم بانکی کشور با حدود یک میلیون تومان افزایش نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۹ به بیش از ۶.۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین بدهی دولت ایران به بانک مرکزی کشور هم طی ۱۰ سال گذشته ۱۰.۷ برابر شده (افزایش ۹۷۴.۶ درصدی) و ۱۵۰.۱ هزار میلیارد تومان بالاتر رفته است.

گزارش روز دوشنبه بانک مرکزی ایران همچنین حاکیست که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در پایان آبان ماه گذشته به ۴۳۱۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از صعود ۴۲ درصدی طی یکسال دارد. این در حالی است که رشد حجم نقدینگی در یکسال منتهی به آبان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷ درصد بوده است.

گزارش‌های قدیمی‌تر بانک مرکزی ایران گویای این است که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰ خورشیدی ۳۲۴.۵ هزار میلیارد تومان بوده و طی دهه گذشته ۱۳.۳ برابر شده (افزایش۱۲۳۰ درصدی) و ۳۹۹۱.۴ هزار میلیارد بالاتر رفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش سقوط لیر ترکیه برای اقتصاد ایران؛ خطر کاهش صادرات و ارزش ریال

گفتگوی اختصاصی؛ اگر انقلاب و جنگ رخ نداده بود، اقتصاد ایران به کجا می‌رسید؟

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟