تداوم سقوط لیر ترکیه زیر سایه تورم؛ اردوغان وعده پیروزی در «جنگ اقتصادی» را داد

لیر ترکیه ظرف یکسال گذشته یک سوم از ارزش خود را از دست داده است
لیر ترکیه ظرف یکسال گذشته یک سوم از ارزش خود را از دست داده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در نشستی خبری ضمن دفاع از سیاست کاهش نرخ بهره تاکید کرد که سیاست پولی متفاوت منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد.

آگهی

رکورد ارزش لیر، واحد پول ترکیه روز دوشنبه ۲۲ نوامبر (یک آذر) پس از سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور بار دیگر شکسته شد.

واحد پول ترکیه در حالی برای دهمین روز پیاپی از معاملات بازار به کمترین میزان ارزش تاریخ خود رسید که طی سال جاری میلادی یک سوم از ارزش آن کاسته شده است.

هر دلار آمریکا بعدازظهر دوشنبه به ازای ۱۱.۴۰ لیر ترکیه معامله شد. واحد پول ترکیه در ابتدای معاملات روز دوشنبه اندکی از ارزش از دست رفته خود در روز جمعه را بازیافته بود و در مقطعی هر دلار آمریکا به ازای ۱۱.۱۹ لیر معامله شد.

گروهی از تحلیلگران بر این باور هستند که ترکیه در آینده نزدیک باید برای مقابله با سقوط ارزش لیر، نرخ بهره بانکی را افزایش دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه گذشته تحت فشارهای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند. احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه نیز مطرح شده است. این در حالی است که اقتصاد ترکیه با تورم نزدیک به ۲۰ درصد روبرو است.

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در نشستی خبری ضمن دفاع از سیاست کاهش نرخ بهره تاکید کرد که سیاست پولی متفاوت منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد. رئیس‌جمهوری ترکیه وعده داد که دولتش در آنچه وی «جنگ اقتصادی برای استقلال» خواند، پیروز خواهد شد.

وی گفت: «من سیاست‌هایی که [اقتصاد] کشور را منقبض می‌کند، آن را تضعیف می‌کند و مردم را محکوم به بیکاری، گرسنگی و فقر می‌کند رد می‌کنم.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارش خود به نقل از کارشناسان سوسیته ژنرال آورده است که دولت ترکیه باید طی ماه آینده به طور «اضطراری» نرخ بهره را افزایش دهد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کاهش نرخ بهره در ترکیه یک «اشتباه سیاستی پرخطر» است.

تحلیلگران سوسیته ژنرال معتقدند که کاهش ارزش پول، تورم بالاتر، افزایش فشار بر ترازنامه شرکت‌ها و بی‌ثباتی مالی از پیامدهای واضح روند کاهش نرخ بهره است.

لیر تنها در هفته گذشته حدود ۱۲ درصد سقوط کرد که بدترین وضعیت را در بین ارزهای جهان داشت. سقوط شش درصدی آن در روز پنجشنبه بزرگترین سقوط از زمانی بود که اردوغان خود را «دشمن نرخ بهره» توصیف کرد و در نهایت ناجی اقبال، رئیس وقت بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد.

اردوغان خواستار ایجاد محرک برای افزایش صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال شده است. بانک مرکزی می‌گوید فشار تورم موقتی است گرچه احتمال دارد تا اواسط سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند.

طبق گزارش رویترز، اقتصاد ترکیه در سالجاری پس از پیامدهای اولیه همه‌گیری به شدت بهبود یافته است اما سقوط لیر نگرانی‌های فزاینده‌ای را درباره چشم‌انداز اقتصادی این کشور ایجاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان می‌گوید ترکیه به دنبال ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای است

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی