امارات با «ویزای سبز» شرایط اقامت را برای خارجی‌ها آسان می‌کند

امارات عربی متحده
امارات عربی متحده Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دارندگان ویزای سبز همچنین می‌توانند مجوز ورود و اقامت والدین و فرزندان زیر ۲۵ سال خود را نیز از دولت دریافت کنند.

آگهی

امارات عربی متحده روز یکشنبه از راه‌اندازی روادیدی تازه موسوم به «ویزای سبز» برای تسهیل در ورود و اقامت اتباع خارجی در این کشور خبر داد.

به گزارش فرانس‌پرس این ویزا به دارندگان آن امکان می‌دهد که بدون نیاز به حمایت کارفرمای خود در این کشور اقامت و کار کنند.

این ابتکار که نمونه‌های همراستا با آن پیش‌تر از سوی دولت امارات در پیش گرفته شده بود با هدف جذب بیشتر افراد ماهر و متخصصان خارجی و به تبع آن رونق‌بخشی بیشتر به اقتصاد این کشور به کار گرفته شده است.

کارگران خارجی که بیش از نود درصد جمعیت ۱۰ میلیون نفری این امیر نشین ثروتمند خلیج فارس را تشکیل می‌دهند برای اقامت قانونی در امارات به طور معمول نیاز‌ به ویزای‌های کوتاه‌مدتی دارند که صدور و اعتبار آنها منوط به حمایت و ضمانت کارفرماها است.

این در حالیست که به گفته ثانی الزویی،‌ وزیر مشاور در امور تجارت امارات دارندگان «ویزای سبز» دیگر برای اقدامت در امارات نیاز به ضامن ندارند و می‌توانند بدون حامی در این کشور اقامت و کار کنند.

این مقام اماراتی که روز یکشنبه در جریان یک کنفرانس خبری سخن می گفت با برشمردن راه‌کارها و ابتکارات دیگر دولت برای تحرک بخشیدن بیشتر به اقتصاد امارات از افراد واجد شرایط، سرمایه‌گذاران،‌ تجار، کارآفرینان و همچنین دانشجویان نخبه و علم‌آموزان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به همراه دیگر واجدین شرایط به عنوان افرادی نام برد که می‌توانند از این امتیاز و تسهیلات ویژه برای اقامت در امارات عربی متحده استفاده کنند.

دارندگان ویزای سبز همچنین می‌توانند مجوز ورود و اقامت والدین و فرزندان زیر ۲۵ سال خود را نیز از دولت دریافت کنند.

مقامات اماراتی که اقتصاد کشورشان به دلیل سقوط بهای نفت و بحران گردشگری ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ رونق همیشگی خود را از دست داده به ابتکارات ویژه در صدد جبران خسارت‌ها و تحرک بخشی دوباره به چرخه اقتصادی روی آورده‌اند.

این کشور نفت‌خیز حوزه خلیج فارس پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ در همین راستا اقدام به صدور ویزای‌های طلایی ۱۰ ساله برای سرمایه‌گذران، صاحبان ثروت و کارگران ماهر و متخصص کرده بود.

ابتکار یاد شده در سال گذشته میلادی به افراد تحصیلکرده در حوزه سلامت و افرادی که به صورت تخصصی در زمینه مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید فعالیت می‌کنند، گسترش یافت.

طرح اعطای ویزای سبز یک فرصت بسیار نادر در منطقه خلیج فارس برای افراد واجد شرایط خارجی است زیرا کسب شهروندی کشورهای امیرنشین در کل بسیار دشوار و با محدودیت‌های فراوان همراه است.

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات، پیش‌تر انتخاب افراد واجد شرایط برای کسب تابعیت این کشور را به برخی نهاد‌های دولت فدرال، دولت‌های تحت ریاست حاکمان هفت امارت این کشور و شوراهای اجرایی محلی واگذار کرده بود.

حاکم دبی همچنین تاکید کرده بود که تابعیت امارات طبق معیارهای کاملا مشخص به هر یک از اعضای گروه‌های هدف اعطا خواهد شد.

چندین کشور حوزه خلیج فارس همانند امارات از مدت‌ها پیش حرکت در مسیر تنوع بخشی به اقتصاد و کم‌ کردن وابستگی به صادرات نفت را آغاز کرده و تسهیلات بیشتری برای اقامت اتباع خارجی فراهم کرده‌اند.

عربستان سعودی و قطر از جمله این کشورها هستند که پیش‌ از این اعلام کرده بودند در ازای خرید ملک و یا پرداخت مبالغی اقامت دائم برای خارجی‌ها صادر می‌کنند.

از قرار معلوم ریاض در ازای ۸۰۰ هزار ریال سعودی معادل ۱۸۷ هزار یورو اقامت دائم و در ازای ۱۰۰ هزار ریال (۲۳ هزار و ۴۰۰ یورو) اقمات یکساله قابل تمدید به واجدین شرایط اعطا می‌کند.

قطر نیز راه‌اندازی طرحی ویژه اعلام کرده بود که خریداران ملک یا مغازه می‌توانند از تسهیلات اقامت دائم یا طولانی مدت برخوردار شوند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت؛ حرف امارات بالاخره به کرسی نشست

دختر حاکم دبی سرانجام از امارات خارج شد؛ «حالا آزادانه می‌توانم سفر کنم»

پایتخت امارات به‌رایگان گردشگران را علیه کرونا واکسینه می‌کند