«دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد شراکت در قدرت در ازای آتش‌بس می‌دهد»

طالبان ۱۰ مرکز ولایت را تصرف کرده است.
طالبان ۱۰ مرکز ولایت را تصرف کرده است. Copyright Tariq Achakzai/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Tariq Achakzai/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان در ماه‌های گذشته و پیش از پیشروی‌های هفته‌های اخیر احتمال شراکت در قدرت سیاسی با دولت کنونی را قابل قبول ندانسته بود.

آگهی

در حالی که پیشروی‌های طالبان در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد، خبرگزاری فرانسه عصر پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه گزارش کرد که هیات مذاکره‌کننده دولت در قطر به طالبان پیشنهاد می‌کند در ازای شریک شدن در قدرت، حملات خود را متوقف کند.

آخرین نیروهای نظامی بین‌المللی مستقر در افغانستان قرار است تا یک ماه دیگر خاک این کشور را ترک کنند. طالبان از زمان اجرای توافق با ایالات متحده و پیگیری سیاست دولت دونالد ترامپ از سوی جو بایدن، حملات خود را دوچندان و ۱۰ شهر را در هفته‌های اخیر تصرف کرده است.

این درحالی است که خبرگزاری افق افغانستان هم به نقل از عبدلله عبدلله رییس شورای عالی مصالحه ملی، نوشت دیروز در نشست نمایندگان کشورهای عضو روند تروئیکای توسعه‌یافته در قطر، وی «با بیان این‌که وضعیت در کشور جدی و بحرانی است، اعلام کرد طرحی را از آدرس دولت برای برون‌رفت از بحران به قطر سپرده‌ است.»

طالبان در ماه‌های گذشته و پیش از پیشروی‌های هفته‌های اخیر احتمال شراکت در قدرت سیاسی با دولت کنونی را قابل قبول ندانسته بود.

عمران خان به نقل از طالبان: تا اشرف غنی هست با دولت گفتگو نمی‌کنیم

همزمان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که اگرچه او هنگام سفر هیات طالبان به پاکستان تلاش کرده تا این گروه را برای شرکت در یک راه حل سیاسی در افغانستان متقاعد کند اما طالبان گفته است شرط این است که تا زمانی که اشرف‌غنی آن‌جاست، ما با دولت افغانستان صحبت نمی‌کنیم.»

به گزارش رویترز، نخست وزیر پاکستان با کنایه به رویکرد واشنگتن به این کشور در جریان بحران افغانستان گفت: «پاکستان فقط در زمینه حل و فصل این آشفتگی که پس از ۲۰ سال تلاش برای یافتن راه حل نظامی که امریکا در افغانستان در نظر داشت، مفید تلقی می‌شود.»

بسیاری از سیاستمداران و شهروندان افعانستان، پاکستان، زادگاه طالبان را به ادامه حمایت سازمان یافته از جنگجویان امارت اسلامی متهم می‌کنند.

سقوط غزنی و بازداشت داوود لغمانی در میدان وردک

رسانه‌های افغانستان گزارش می‌دهند ساعاتی پس از سقوط شهر غزنی، داوود لقمانی،‌ والی ولایت غزنی و همراهانش در ولایت میدان وردک بازداشت شدند.

بسیاری سقوط غزنی را نتیجه «معامله» داوود لقمانی و فضل‌احمد شیرزاد، فرمانده پلیس ولایت غزنی توصیف می‌کنند. از شامگاه چهارشنبه، بسیاری از کاربران افغان با بازنشر فیلم‌ها و عکس‌هایی از خروج آقای لقمانی و همراهانش در میان هلهله‌های طالبان، وی را به خیانت متهم کرده و خواستار محاکمه او شدند.

ابراز نگرانی سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل از کشتار اسیران جنگی توسط طالبان

سفارت ایالات متحده آمریکا در افغانستان با انتشار پیامی در توییتر از دریافت گزارش‌هایی درباره کشتن اسرای نظامی تسلیم شده از سوی طالبان به شدت ابراز نگرانی کرد.

در این پیام از طالبان خواسته شده است تا دستاوردهای حقوق بشری ۲۰ ساله افغانستان را نابود نکنند.

چند مقام رسمی در ایالات متحده هشدار داده اند که دولت افغانستان با ادامه شرایط کنونی در ماه‌های آینده سقوط خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط شهرهای افغانستان؛«خیانت، تحقیرآمیز و بدتر از سقوط سایگون ویتنام است»

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد