مقایسه نتایج دو نظرسنجی؛ واکسن‌گریزی در اروپا و ناامیدی از دسترسی به واکسن در ایران

واکسیناسیون کرونا در اسپانیا
واکسیناسیون کرونا در اسپانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که نتایج نظرسنجی یوروفَوند نشان می‌دهد که تنها حدود ۶۴ درصد بزرگسالان ساکن در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تمایل به دریافت واکسن کرونا دارند؛ همزمان نظرسنجی انجام شده در ایران حاکیست که ۲۶ درصد مردم از دسترسی به واکسن ناامید شده‌اند.

آگهی

در حالی که کمیسیون اروپا از تدارک واکسن مورد نیاز ۷۰ درصد از جمعیت بزرگسال خود خبر داده، نتایج نظرسنجی یوروفوند نشان می‌دهد که تنها حدود ۶۴ درصد بزرگسالان ساکن در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تمایل به دریافت واکسن کرونا دارند؛ همزمان نظرسنجی انجام شده در ایران حاکیست که ۲۶ درصد مردم از دسترسی به واکسن کرونا ناامید شده‌اند.

نتایج نظرسنجی بنیاد اروپایی بهبود شرایط کار و زندگی(Eurofound) نشان می‌دهد که نزدیک به یک چهارم افراد شرکت کننده در این نظرسنجی واکسن گریز هستند و با استثنا کردن فرانسه و اتریش، جمعیت واکسن گریزان در اروپای غربی به مراتب کمتر از اروپای شرقی است. به طوری که کمتر از ۱۰ درصد مردم دانمارک و ایرلند مخالف دریافت واکسن هستند و این نرخ در کشورهای اروپای غربی از ۳۰ درصد تجاوز نمی‌کند، نرخ واکسن گریزان در کشور بلغارستان به ۵۹ درصد می‌رسد.

در میان کشورهای اروپای غربی بالاترین نرخ جمعیت مخالف دریافت واکسن در فرانسه و اتریش به ترتیب با ۳۸ و ۳۴ درصد ثبت شده، در مقابل پایین‌ترین نرخ در میان کشورهای اروپای شرقی در رومانی با ۳۳ درصد گزارش شده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردان (۲۹ درصد) اروپایی بیش از زنان (۲۵ درصد) واکسن گریز هستند و نگرانی از دریافت واکسن با افزایش سن بالا می‌رود. همچنین جمعیت واکسن گریز اروپا در میان بیکاران (۳۹ درصد)، افراد دارای بیماری مزمن و ناتوان (۳۹ درصد) و زنان و مردان خانه‌دار (۳۳ درصد) مشاهده شده است. این نظرسنجی حاکی است که ۳۰ درصد افرادی که حضور زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند واکسن گریز هستند ولی ۲۶ درصد افرادی که کمتر از ۳ ساعت در روز را صرف حضور در این شبکه‌ها می‌کنند، واکسن گریز هستند. در عین حال، ۴۰ درصد افرادی که منبع اصلی دریافت اخبار آنها شبکه‌های اجتماعی است، تمایلی به دریافت واکسن ندارند، در حالی که این نرخ در میان کسانی که برای دریافت اخبار همچنان به مطبوعات، رادیو و تلویزیون مراجعه می‌کنند تنها ۱۸ درصد است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال، نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز نشان می‌دهد که با وجود نگرانی زیادِ نیمی از نمونه مورد نظرسنجی از ابتلای خود و افراد خانواده شان به بیماری کووید-۱۹، ۲۶.۴ درصد مردم ایران از دسترسی به واکسن کرونا ناامید هستند و تنها ۱۴.۴ درصد از ایرانی‌ها فکر می‌کنند تا پایان تابستان نوبت دریافت واکسن کرونای آنها فرامی‌رسد. بر پایه نتایج این نظرسنجی، ۵۸.۹ درصد از مردم ایران حاضر به دریافت واکسن ایرانی هستند. این در حالی است که ۴۷.۶ درصد از مردم ایران معتقدند که ایران حتما می‌تواند واکسن کرونا تولید کند.

پیش‌تر نیز گروه افکارسنجی دفتر طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که مطابق نتایج نظرسنجی آن، ۷۳.۷ درصد از مردم ایران تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نه به دیکتاتوریِ سلامت»؛ ده‌ها هزار فرانسوی در مخالفت با واکسیناسیون اجباری تظاهرات کردند

تهدید ماکرون برای ترغیب فرانسوی‌ها به واکسینه شدن؛ سایت رزرو وقت واکسن از کار افتاد

اروپا واکسن کافی برای واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت بزرگسال خود را تامین کرد