واشنگتن: در هیچ سطحی در حادثه نطنز نقش نداشته‌ایم، روی مذاکرات وین متمرکز هستیم

White House press secretary Jen Psaki
White House press secretary Jen Psaki Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید آمریکا در خصوص دلایل و عواقب حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز گمانه‌زنی نمی‌کند و تنها روی مذاکرات پیش‌رو بر سر احیای برجام که قرار است در وین برگزار شود متمرکز است.

آگهی

آمریکا می‌گوید در هیچ سطحی در حادثه نیروگاه نطنز نقش نداشته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب ۱۲ آوریل در نشست خبری خود در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: «ما هم گزارش‌ها در خصوص حادثه در نیروگاه نطنز ایران را دیده‌ایم. آمریکا به هیچ شکلی [در حادثه نطنز] نقش نداشته است. چیزی هم برای اضافه کردن در مورد گمانه‌زنی‌ها یا علل و اثرات مرتبط با آن، نداریم.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که آمریکا بر مذاکرات در وین متمرکز است. خانم ساکی همچنین افزود: «ما درباره اثرات و علت حادثه نطنز گمانه‌زنی نداریم و روی گفتگوهایی که انتظار داریم روز چهارشنبه ۱۴ آوریل در وین برگزار شود، متمرکز هستیم.»

اشاره خانم ساکی به مذاکرات میان ایران و ۴+۱ در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام است، گفتگوهایی که برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، با حضور ایالات متحده برگزار می‌شود. 

هرچند ایران تاکید کرده حاضر نیست به صورت دوجانبه یا چندجانبه با واشنگتن گفتگو کند اما در عین حال در گفتگوهای هفته قبل هم هیئتی از آمریکا در وین حضور داشت و به صورت موازی با گروه‌های اروپایی درباره وضعیت بازگشت به برجام گفتگو می‌کرد.

حادثه در نیروگاه نطنز روز یکشنبه ۱۱ آوریل رخ داد و خسارت‌های جدی به سانتریفیوژهای ایران که کار غنی سازی اورانیوم را بر عهده داشتند وارد ساخت. ایران، اسرائيل را به خرابکاری در این حملات متهم کرده است و وعده داده پاسخ این خرابکاری‌های اسرائيل را خواهد داد.

اسرائيل که از ابتدا هم با توافق هسته‌ای ایران و جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی مخالف بوده است هنوز به صورت رسمی در این خصوص اظهار نظر نکرده است اما چندین رسانه اسرائيلی به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس تایید کرده‌اند که سرویس جاسوسی اسرائيل «موساد» موفق به خرابکاری در این تاسیسات هسته‌ای ایران شده است.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، امیدها برای احیای توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ زنده شده است. هرچند بعد از گذشت بیش از ۲ ماه هنوز تغییر عملی در این راستا پدید نیامده اما برخی از تحلیلگران بر این باورند اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند با هدف ضربه زدن به روند دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای که در وین در حال پیگیری است صورت گرفته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا همزمان با گزارش فاکس‌نیوز از «سایت‌هسته‌ای سنجریان»:انتخابات ایران مذاکرات را پیچیده کرده است

ایران تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را کاهش داد

ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی خبر داد