سگ‌های کرونایاب پلیس مکزیک؛ قهرمانان خلع سلاح جنایتکاران در خدمت سلامت جامعه

Marco Ugarte
Marco Ugarte Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سگ‌های مکزیکی که پیش از این با استشمام مواد مخدر، اسلحه و اجساد به پلیس این کشور کمک می‌کردند، اکنون برای شناسایی افراد مبتلا به کووید۱۹ آموزش می‌بینند.

آگهی

سگ‌های مکزیکی که پیش از این با استشمام بوی مواد مخدر، اسلحه و اجساد به پلیس این کشور کمک می‌کردند، اکنون برای شناسایی افراد مبتلا به کووید۱۹ آموزش می‌بینند.

آموزش آنها در شهر زالاپا و با اتکاء به تجریبات پلیس السالوادور در این زمینه انجام می‌شود.

حس بویایی اعجاب‌انگیز این سگ ها به آنها امکان می‌دهد تا بتوانند ویروس کرونا را حتی قبل از آنکه علائم ابتلا در افراد دیده شود، شناسایی کنند.

در السالوادور از یک بوی مصنوعی شبیه بوی عرق فرد آلوده به ویروس کرونا برای آموزش این سگ‌ها استفاده می‌شده و آنها توانسته بودند با وجود اینکه ویروس کرونا جهش می‌یابد و تغییراتی در آن بوجود می‌آید، نوعی بوی مصنوعی مشابه بوی تعریق افراد مبتلا، برای تربیت سگ‌ها بوجود آورند.

پلیس السالوادور می‌گوید که در این زمینه بسیار موفق بوده است و به گفتۀ ویلبر آلاركون، رئیس پلیس مواد مخدر این کشور، سگ‌ها در دوران آموزش خود موفق شده‌اند که عناصر مرتبط با ویروس کرونا را بخوبی شناسایی کنند.

قرار است در این کشور، تا سه ماه دیگر یک اسکادران متشکل از ۱۵ سگ کار گشت‌زنی در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های مرزی را آغاز کنند.

ساخت رایحه‌های مصنوعی در کشورهای آمریکای لاتین برای تربیت سگ‌های پلیس امری رایج است. از این رایحه‌ها برای کشف کوکائین، هروئین، ماری جوانا و مواد منفجره نیز استفاده می‌شود.

در مکزیک، جایی که به گفته مقامات تنها طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ میلادی گزارش حدود ۸۰ هزار مفقودی ثبت شده، از رایحه‌های دیگری همچون بوی جسد فاسد، جسد تازه یا غرق شده نیز برای آموزش سگ‌ها استفاده می‌شود.

برنامه‌هایی مشابه برای شناسایی مبتلایان به کرونا در کشورهای دیگری همچون آرژانتین، برزیل، شیلی و کلمبیا نیز در حال اجرا است.

در مکزیک، مقامات مشغول تربیت ده‌ها سگ از نژادهای مختلف هستند. در شیلی در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی آموزش اولین گروه از این سگ‌ها به پایان رسید و استفاده از آنها برای شناسای مبتلایان آغاز شد.

در دیگر نقاط جهان همچون فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز برنامه‌های مشابهی در دست اجراست.

«موجوداتی که هرگز اشتباه نمی‌کنند»

سهم سگ‌ها در کنترل بیماری‌های همه‌گیر، آنهم با اتکا به حس بویایی قوی آنها چشمگیر است. پیش از این هم از این همراهان وفادار انسان برای شناسایی انواع خاصی از سرطان استفاده شده بود.

سگ‌هایی که در مکزیک برای این کار آموزش می‌بینند، دارای ده‌ها گواهینامه‌های بین‌المللی هستند و ارزش برخی از آنها حتی به ۲۴ هزار دلار آمریکا می‌رسد.

این سگ‌ها پیش از این نیز تحت تربیت مربیانشان آموزش‌های منحصربفردی دیده بودند؛ از جمله اینکه چگونه جنایتکاران مسلح را خلع سلاح کنند.

قدرت بویایی این سگ‌ها به حدی قوی است که سال گذشته توانسته بودند یک محمولۀ ماری جوانا را از لابلای محموله بزرگی از ادویه‌ها و قهوه کشف کنند.

یک رکورد دیگر نیز از این سگها به ثبت رسیده: آنها توانسته بودند در سال ۲۰۱۶ میلادی جسد شخصی را که در عمق سه متری زمین دفن شده بود، پیدا کنند.

دانیل والنتین اورتگا، از مربیان این سگ‌ها در مکزیک می‌گوید: «آنها حیوانات معصومی هستند که هرگز اشتباه نمی‌کنند. در حالی که انسان‌ها، خودشان اشتباه‌های زیادی مرتکب می‌شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا؛ مرغ‌ها با شلیک تانک هلاک شدند

سگ‌های کرونایاب؛ وفادارترین دوست بشر در میان حیوانات باز هم به کمک می‌آید

سگ‌ها برای تشخیص مبتلایان کرونا در فرودگاه هلسینکی فنلاند مستقر شدند