پاسپورت واکسیناسیون کرونا؛ آیا مدل اسرائیل-یونان الگوی کشورهای دیگر اروپایی می‌شود؟

کنفرانس خبری نخست‌وزیران اسرائیل و یونان در بیت‌المقدس/ ۸فوریه ۲۰۲۱
کنفرانس خبری نخست‌وزیران اسرائیل و یونان در بیت‌المقدس/ ۸فوریه ۲۰۲۱ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحث پاسپورت افراد واکسینه شده احتمالا بسیار بیشتر از آنکه برای گردشگران اروپایی مهم باشد، برای اقتصادهای گردشگر محور اروپا مهم است.

آگهی

توافق هفته گذشته اسرائیل و یونان برای صدور مجوز سفر به شهروندانی از هر دو کشور که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، امید را برای اقتصادهای اروپایی گردشگر محور حوزه مدیترانه زنده کرده است.

 نیکوس آناستادیداس، رئیس جمهوری قبرس ۶ روز پیش با استقبال از این توافق، خواستار پیوستن کشورش به طرحی مشابه با اسرائیل شد.

از سوی دیگر بسیاری از کشورهای اروپایی برای از سرگیری سفرهای برون مرزی شهروندانشان و احیای بخش گردشگری و هوانوردی از ایده صدور پاسپورت افراد واکسینه شده حمایت کرده اند؛ دانمارک، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، استونی،‌ پرتغال، ایسلند، لهستان و اسلواکی دولت‌هایی هستند که صراحتا صدور مجوز سفر برای شهروندان واکسینه شده را در خواست کرده اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، سازمان جهانی بهداشت هنوز موضع یک ماه گذشته خود را در مخالفت با چنین «پاسپورت‌»هایی تغییر نداده است. این نهاد بین‌المللی می‌گوید با توجه به کمبود پیماش‌های انجام شده درباره ایمنی ناشی از واکسیناسیون، هنوز برای چنین تصمیمی بسیار زود است.

کمیسیون اتحادیه اروپا، هنوز موضع رسمی در این باره نگرفته است اما اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون مخالفتی هم با آن نکرده و تصمیم را، مانند همیشه به اجماع اعضا محول کرده است.

بحث پاسپورت برای افراد واکسینه شده احتمالا بسیار بیشتر از آنکه برای گردشگران اروپایی مهم باشد، برای اقتصادهای گردشگر محور اروپا مهم است. در منطقه شنگن شهروندان اروپایی کماکان آزادنه به مقاصد گردشگری نظیر اسپانیا، ایتالیا و یونان سفر می‌کنند. 

«انجمن تورگردانان اروپا ETOA» هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا و حوزه شنگن مرزها را به روی مسافران و گردشگران خارجی خصوصا شهروندان کانادا، آمریکا و مکزیک باز نکند ممکن است که میلیاردها یورو عایدی سالانه از دست برود. این انجمن، مبلغ سالیانه‌ای را که بواسطه مسافرت شهروندان آمریکای شمالی به اقتصاد اروپا تزریق می‌شود، ۶۰ میلیارد یورو برآورد می‌کند. 

به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های کنونی و آزادی عمل واگذار شده از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو، هیچکدام از اعضا تا اطلاع ثانوی، الزامی به پذیرش گردشگران غیراروپایی در مقاصد توریستی مثلا یونان یا قبرس نداشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟

پرچم‌های نیمه افراشته به یاد قربانیان؛ شمار جانباختگان کرونا در آمریکا از نیم میلیون نفر گذشت

مخالفت سازمان جهانی بهداشت با صدور «پاسپورت واکسن کرونا» بعنوان مجوز سفر