بازی «اول تو» ایران و آمریکا

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران گام نخست را بردارد، مسیر دیپلماسی میان دو کشور باز خواهد شد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید نخستین چیزی که در خصوص ایران حائز اهمیت کلیدی است، پایبندی این کشور به تعهداتش در برجام است.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه ۹ فوریه در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان ضمن بیان این مطلب تاکید کرد در صورتی که ایران به تعهدات خود بازگردد دیپلماسی میان دو کشور می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچین در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مشکل در حال حاضر این است که ایران اخیرا تعهدات خود را در برجام کنار گذاشته، افزود: «اگر تهران به تعهدات و محدودیت‌های موجود در برجام بازگردد، ما هم از آن تبعیت می‌کنیم. مشکل این است که آنها اخیرا و به صورت پیوسته تعهدات خود را کاهش داده‌اند و بازگشت به وضعیت پیشین مدتی طول می‌کشد.»

این در حالیست که ایران می‌گوید ابتدا آمریکا باید با لغو تحریم‌های ایران، قدم اول را بردارد. مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به اینکه ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد افزود: «این آمریکا است که باید ابتدا با اجرای تعهداتش اعتماد ایران را کسب کند.»

این دیپلمات ایرانی در ادامه در خصوص بازگشت به برجام گفت: «وقتی از بازگشت به برجام حرف می‌زنیم باید به یاد داشته باشیم که آمریکا باید تعهداتش را رعایت کند. ایالات متحده ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده در نتیجه واضح است که ابتدا کدام طرف باید گام نخست را بردارد.»

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، ایران و آمریکا هر یک دیگری را مسئول برداشتن گام نخست برای بازگشت به برجام می‌دانند.

بعد از آنکه دونالد ترامپ تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، این کشور تمام تحریم‌های پیش از برجام را علیه ایران فعال کرد و به مرور موارد تازه‌ای را هم به آنها افزود. ایران پس از یک سال پایبندی کامل به توافق، به تدریج شروع به کاهش اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای کرد. حالا در حالی که هم ایالات متحده و هم ایران از برجام خارج شده‌اند، هر کدام از دو کشور دیگری را موظف می‌داند که قدم نخست را بردارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن: برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم

تردیدها درباره بازگشت سریع توافق هسته‌ای؛ آیا برجام احیا می‌شود؟

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد