مشاغل جدید خلبانان بیکار شده اروپایی؛ از پیک آمازون تا فروش قهوه استارباکس

پاتریک پاولزاک، خلبانی که پس از بیکاری به دلیل شیوع کرونا به دنبال شغل دیگری رفت
پاتریک پاولزاک، خلبانی که پس از بیکاری به دلیل شیوع کرونا به دنبال شغل دیگری رفت Copyright Copyright Patrick Pawelczak
Copyright Copyright Patrick Pawelczak
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از خلبانان اروپایی که در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی بیکار شده‌اند، با وجود آن که شب‌ها همچنان خواب پرواز می‌بینند ولی ناگزیر شده‌اند روزها در مشاغلی همچون فروشندگی و راننده توزیع کالا کار کنند.

آگهی

بسیاری از خلبانان اروپایی که در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی بیکار شده‌اند، با وجود آن که شب‌ها همچنان خواب پرواز می‌بینند ولی ناگزیر شده‌اند روزها در مشاغلی همچون فروشندگی و راننده توزیع کالا کار کنند.

انجمن خلبانان اروپا اعلام کرده که از مجموع ۶۵ هزار خلبان فعال در اروپا تا کنون ۱۸ هزار تن به دلیل کاهش سفرهای هوایی پس از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند. گزارش این انجمن یادآوری کرده که به دلیل این که هنوز بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از اعلام شفاف تعداد خلبانان تعدیل شده خود اجتناب می‌کنند، این رقم به کمتر از واقعیت است.

پاتریک پاولزاک یکی از این خلبان‌هاست که پس از انجام آخرین پرواز خود در ۱۵ مارس سال گذشته از مقصد دانمارک به آنتالیایی ترکیه، بیکار شده است. او پدر دو فرزند است و پیش از بیکاری با دریافت وام بانکی نسبت به خرید یک آپارتمان در شهر محل اقامتش یعنی بارسلونِ اسپانیا اقدام کرده بود.

او می‌گوید، همواره امیدوار بود که در صورت از دست دادن شغل خلبانی به عنوان مربی پرواز می‌تواند مشغول به کار شود ولی در حال حاضر به دلیل فشار اقساط بانکی از یک طرف و هزینه‌های زندگی در طرف دیگر، ناگزیر شده تا به عنوان توزیع کننده در شرکت آمازون کار کند. آقای پاولزاک در مدت بیکاری برای مشاغلی همچون باغبانی، مکانیکی و تعلیم زبان انگلیسی درخواست فرستاده ولی فعلا ۱۵ ساعت در هفته در ازای دریافت ساعتی ۱۴ یورو موزع شرکت آمازون است. او اخیرا شب‌ها هم به عنوان مکانیک ماشین‌آلات یک کارخانه شیرینی‌سازی مشغول به کار شده است.

جو تاون‌شِند، خلبان دیگری است که تقریبا از اواخر مارس گذشته شغل خود را در بریتانیا از دست داده است. او به سرعت به عنوان راننده تحویل کالا در یک سوپرمارکت آنلاین شروع به کار کرد. او سپس تصمیم گرفت تا ایده راه‌اندازی یک کارگاه کوچک قهوه‌سازی را پیگری کند. آقای تاون‌شِند در حال حاضر مشغول بو دادن و برشته کردن قهوه است.

Joe Townshend
جو تاون‌شند، خلبان سابق در حال کار در کارگاه قهوه‌سازیJoe Townshend

ماکسیم دی لیوی بلژیکی نیز که ۲۲ سال سن دارد، در ماه مارس گذشته و پس از پایان دوره‌های آموزشی نخستین پرواز خود را انجام داد ولی تنها یک ماه بعد قرارداد کاری او به پایان رسید. آقای دی‌ لیو هم اکنون به عنوان فروشنده در یک نمایشگاه فروش مبلمان مشغول به کار است و در عین حال در فکر به دنبال یک کار جانبی به عنوان مشاور تبلیغات و ویرایشگر ویدئو است.

Maxim De Leeuw
ماکسیم دی لیوی، خلبان سابق، در حال کار در نمایشگاه فروش مبلمانMaxim De Leeuw

اما این تنها خلبانان نیستند که به دلیل رکود صنعت هوایی پس از شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند. مطابق اعلام انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی(IATA) حدود ۱.۳ میلیون نفر از شاغلان در شرکت‌های هواپیمایی در معرض بیکاری طولانی مدت هستند.

نایلا حُسنی، زن فرانسوی ۳۰ ساله از جمله این افراد است که با خطر بیکاری مواجه شده است. او پیش از بیکار شدن در ژوئن سال ۲۰۲۰، به مدت دو سال مهماندار هواپیمایی امارات بود. پس از آن که شغل پیش‌خدمتی آن هم با حقوق ماهیانه پایین به او پیشنهاد شد، تصمیم گرفت که دوباره به فرانسه باز گردد و در یکی از شعب استارباکس به عنوان فروشنده کار کند.

Naila Hosni
نایلا حسنی، مهماندار سابق و فروشنده فعلی استارباکسNaila Hosni

مطابق پیش‌بینی‌های موجود، صنعت هوایی تا پیش از ۲۰۲۶ به رونق سال ۲۰۱۹ باز نمی‌گردد مگر این که واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کووید۱۹ تا پایان تابستان سال جاری فراتر از انتظارها به پیش برود که در این صورت این خوش‌بینی وجود دارد که شرایط این صنعت تا سال ۲۰۲۴ به حالت عادی باز گردد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غروب سفرهای هوایی در اتحادیه اروپا؛ کدام فرودگاه‌ها بیشترین افت پرواز را تجربه کردند؟

ضرر کرونا برای هواپیمایی‌های امارات؛ زیان سالانه الاتحاد به ۱.۷ میلیارد دلار رسید

مقامات تایلند «میمون‌های تهاجمی و دزد» لوپبوری را جمع‌آوری می‌کنند