وزارت دفاع ایران از آزمایش یک موشک ماهواره‌بر جدید خبر داد

آزمایش جدید موشکی ایران
آزمایش جدید موشکی ایران Copyright Mehr News Agency
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آزمایش موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح» در شرایطی انجام می‌شود که با ورود جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها درباره توافق هسته‌ای و موشکی با ایران بالا گرفته است.

آگهی

وزارت دفاع ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن (۱ فوریه) اعلام کرد یک ماهواره‌بر با نام «ذوالجناح» را آزمایش کرده است.

مقامات دفاعی ایران می‌گویند این موشک از ترکیب سوخت جامد و مایع استفاده می‌کند و می‌تواند ماهواره‌ای تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. با این حال احمد حسینی، سخنگوی امورفضایی وزارت دفاع ایران، گفته است هدف از این «آزمایش تحقیقاتی» رسیدن به مدار نبوده است.

در تصاویری که تلویزیون دولتی ایران پخش کرده است، پرتاب یک موشک در محیطی بیابانی به نمایش در آمده اما اشاره‌ای به زمان و محل پرتاب نشده است.

برنامه موشکی ایران و آزمایش موشک‌های ماهواره‌بر در سال‌های اخیر از موارد اختلاف ایران و غرب بوده است.

ایران می‌گوید هدف از فعالیت‌های ماهواره‌ای‌اش «تحقیقات غیرنظامی و علمی» است. در مقابل مقام‌های کشورهای غربی فعالیت‌های ماهواره‌ای ایران را مشکوک می‌دانند چرا که از همین فناوری می‌توان برای تولید موشک‌های دوربرد استفاده کرد. امری که به گفته آنان سازگار با «هدف پنهان ایران» در توسعه موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت است.

آزمایش موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح» در شرایطی انجام می‌شود که با ورود جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها درباره توافق هسته‌ای و موشکی با ایران بالا گرفته است.

مقامات کاخ سفید خواهان توافق جامع‌تری نسبت به برجام هستند و می‌گویند هرگونه توافق جدیدی باید شامل فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی نیز باشد. این در حالی است که مقامات ایران هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی خود را رد کرده و می‌گویند به توافق تازه درباره «توان دفاعی‌» خود تن نخواهد داد.

آزمایش موشک ماهواره‌بر تازه ایران همزمان با آغاز جشن‌های چهل و دومین سالگرد انقلاب ایران انجام شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع ایران با تایید آزمایش موشک هویزه: ایران برای فعالیت موشکی اجازه نمی‌گیرد

فرانسه آزمایش موشکی ایران را «تحریک‌ کننده» خواند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود