نبرد سه امپراتور؛ سند استرلیتز با حاشیه‌نویسی ناپلئون بناپارت حراج می‌شود

بازسازی صحنه‌ای از نبرد استرلیتز
بازسازی صحنه‌ای از نبرد استرلیتز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت پایه‌‌ای که برای حراج این سند ارزشمند تاریخی تعیین شده یک میلیون یورو است.

آگهی

نسخه خطی یگانه‌ای که ناپلئون بناپارت هنگام تبعید خود در جزیره سنت هلن دیکته و حاشیه‌نویسی کرده در پاریس، پایتخت فرانسه به حراج گذاشته می‌شود.

این نامه، مقدمات و پیشرفت‌های ناپلئون در نبرد معروف استرلیتز در سال ۱۸۰۵ را با جزئیات کامل و البته به نفع او شرح می‌دهد.

ناپلئون که در زمان اقامتش در سنت هلن در واقع امپراتوری مخلوع و شکست خورده بود این سند دست‌نویس ۷۴ صفحه‌ای را به یکی از یاران وفادارش، ژنرال هانری گاتین برتراند دیکته کرده و او آن را نوشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خود ناپلئون نیز در این سند بعضی کلمات را خط زده یا آن را حاشیه‌نویسی کرده است. او در مجموع ۱۱ حاشیه بر این سند نوشته و یک نقشه جنگی نیز که برتراند روی کاغذ کالک ترسیم کرده، به همراه آن است.

این نامه که شرح بزرگ‌ترین فتح ناپلئون در تاریخ فتوحات اوست، همزمان با نزدیک شدن دویستمین سالگرد مرگ این آخرین امپراتور در ماه مه قرار است برای نخستین بار از ۲۷ تا ۳۱ ژانویه در پاریس به نمایش گذاشته شود. قیمت پایه‌‌ای که برای حراج این سند ارزشمند تاریخی تعیین شده یک میلیون یورو است.

ژان امانوئل رو، رئیس یک گالری در پاریس که کارشناس و مجموعه‌دار نسخ خطی مربوط به دوران امپراتوری است، این سند را در سال‌های دهه ۷۰ میلادی به دست آورد. او هنگامی که وراث ژنرال برتراند در قصر او واقع در شهر شاتورو، اموال او را می‌فروختند، این سند را یافته و آن را خرید.

نبرد استرلیتز که «نبرد سه امپراتور» نیز خوانده می‌شود، در ۲ دسامبر ۱۸۰۵ میلادی روی داد و طی آن ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت موفق شد ارتش مشترک روسیه-اتریش به فرماندهی امپراتوران الکساندر اول و فرانتس دوم را پس از نه ساعت جنگ سخت درهم بشکند.

پیروزی قاطع سربازان فرانسوی در استرلیتز به رهبری ناپلئون به رغم کم تعداد بودن آنها، حاصل یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ابتکاری در آرایش و مدیریت جنگی در تاریخ است، به طوری که راهبرد و فن جنگی استرلیتز هنوز هم در مهم‌ترین مدارس عالی نظامی فرانسه مانند سن‌سیر تدریس می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از ۵ قرن رمزگشایی شد

نتیجه یک پژوهش در فرانسه: صدف ۱۸ هزار ساله کشف شده، ساز بادی بوده است

از دندان‌های سیانوری تا دوربین‌های مینیاتوری؛ ابزار جاسوسی کاگ‌ب زیر چکش حراج در کالیفرنیا