آمریکا پس از ۲۷ سال سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کرد

دیدار مایک پمپئو با رئیس شورای حکومتی سودان
دیدار مایک پمپئو با رئیس شورای حکومتی سودان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اعلام عادی سازی روابط سودان با اسرائیل به کنگره ایالات‌متحده اطلاع داده بود که در نظر دارد نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه به طور رسمی سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد.

بنا به اعلام سفارت آمریکا در خارطوم مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور به دنبال پایان دوره ۴۵ روزه اطلاع قبلی به کنگره دستور خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم این وزارتخانه را امضاء کرد. نام سودان از سال ۱۹۹۳ تاکنون در این فهرست قرار گرفته بود.

دولت سودان از زمان سقوط عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین این کشور به دنبال خروج از فهرست کشورهای حامی تروریسم در وزارت خارجه آمریکا بود. امری که مانع از تجارت خارطوم با کشورهای دیگر و سرمایه گذاری آنها در سودان می‌شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) گفته بود که سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج خواهد کرد. دولت سودان تنها چهار روز بعد با عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل موافقت کرد. این در حالی است که مقامات سودان هرگونه «باج دهی» بر سر خروج از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا را رد کرده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام عادی سازی روابط سودان با اسرائیل در روز ۲۶ اکتبر (پنجم آبان) به کنگره ایالات متحده اطلاع داد که در نظر دارد نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند.

سودان همچنین با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به بازماندگان حمله به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ موافقت کرد. در جریان حمله القاعده به سفارتخانه های ایالات متحده در نایروبی و دارالسلام بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین سودان در دهه ۱۹۹۰ میلادی مدتی به اسامه بن لادن، رهبر وقت گروه القاعده و دیگر اعضای این گروه پناه داده بود.

کنگره آمریکا پس از اطلاع از تصمیم دولت برای حذف نام یکی از کشورها از فهرست حامیان تروریسم به مدت ۴۵ روز مهلت دارد تا با این تصمیم مخالفت کند. خروج نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم با مخالفت کنگره آمریکا مواجه نشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضو شورای حکومتی سودان: عمر البشیر را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهیم

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت