مانور مشترک ناوگان دریایی روسیه و اعضای ناتو در دریای عمان

Putin
Putin Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که در مانور «عمان ۲۰۲۱» که قرار است در ماه فوریه برگزارشود، به همراه نیروهای عضو ناتو وچند کشور دیگر از جمله چین و ژاپن مانور مشترک برگزارخواهدکرد.

آگهی

با اعلام دولت روسیه، برای اولین بار پس از ده سال ارتش این کشور با نیروهای ناتو در یک مانور مشترک شرکت می کند.

ارتش روسیه با انتشار بیانیه ای روز پنج شنبه اعلام کرد که روسیه به همراه ۲۹ کشور دیگر در رزمایش بزرگ موسوم به عمان ۲۰۲۱ که قرار است در فوریه آینده، بهمن ماه، برگزارشود شرکت خواهدکرد.

این مانور در آبهای ساحلی پاکستان، در دریای عمان، انجام خواهدشد. نیروی دریایی روسیه به همراه تعدادی از کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا و بریتانیا و همچنین چین و ژاپن نیز در این مانور شرکت خواهند کرد. آخرین بار نیروهای ناتو و ارتش روسیه در جریان مانور مشترک «بولد مونارک» سال ۲۰۱۱ که در سواحل اسپانیا برگزار شد، شرکت کردند.

یکی از مهم ترین منابع اختلافات بین روسیه و غرب، گسترش اعضای سازمان پیمان آتلانیک شمالی، ناتو، خصوصا در نزدیکی مرزهای روسیه در اروپاست. بی تردید این مانور مشترک می تواند نشانه ای از کاهش تنش ها بین روسیه و متحدان غربی باشد.

البته یکی از سخنگویان ناتو در خصوص شرکت در این مانور مشترک اعلام کرد که «ناتو هنوز برنامه مشخصی برای اجرای عملیات مشترک با روسیه ندارد.» این مقام ناتو تصریح کرد که البته تمام کشورهای عضو ناتو می توانند جداگانه برای انجام و برگزاری تمرین مشترک با روسیه در ماه فوریه تصمیم گیری کنند.

با گذشته شش سال، ناتو همچنان با اشغال شبه جزیره کریمه و الحاق آن به روسیه در سال ۲۰۱۴مشکل اساسی دارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اغلب عضو ناتو هستند، در این زمینه تحریم های زیادی را علیه روسیه وضع کرده اند. تحریم هایی که همچنان اجرا می شوند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده اشغال شبه جزیره کریمه و جدایی آن از اوکراین را نقض قوانین بین المللی از سوی روسیه می دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو راهی در روابط روسیه و آمریکا: رقابت یا دشمنی؟

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد