عبدالله: گزارش استرالیا درباره جنایت شنیع رخ داده در افغانستان، شوک‌آور بود

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شوکه‌کننده بود بود، تکان‌دهنده بود. متأسفانه در گذشته حوادثی از این دست اتفاق افتاده و نیروها در این ماجرا دخیل بوده‌اند، اما واقعیت اینکه دولت استرالیا بدون هیچگونه تردیدی در این باره روشنگری کرد.»

آگهی

عبدالله عبدالله، رئیس تیم مذاکره‌کننده صلح افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس به سوالاتی درباره گزارش اخیر مقام‌های نظامی استرالیا درباره کشته شدن ۳۹ زندانی و غیرنظامی افغان به دست نیروهای نظامی این کشور و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پاسخ داد. او گزارش استرالیا را در عین شفافیت و پیگیری مقام‌های استرالیایی، گزارشی «شوکه‌کننده» عنوان کرد.

آقای عبدالله در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چیست، گفت: «این تصمیم دولت ایالات متحده است، ما به آن احترام می‌گذاریم اما درباره اینکه آیا ترجیح ما این بوده؟ ما ترجیح می‌دادیم با بهبود شرایط، این اتفاق می‌افتاد. اما وعده دولت فعلی آمریكا این بوده كه بقیه نیروها درآنجا بمانند و دولت آینده حسب شرایط تصمیم بگیرد.»

استرالیا قول داده مرتکبان این جنایت تعقیب قضایی شوند

خبرنگار اسوشیتدپرس از این سیاستمدار افغان درباره گزارش اخیر نیروهای نظامی استرالیا درباره مرگ ۳۹ زندانی و غیرنظامی افغان می‌پرسد و او نیز بی‌درنگ می‌گوید: «شوکه‌کننده بود بود، تکان‌دهنده بود. متأسفانه در گذشته حوادثی از این دست اتفاق افتاده و نیروها در این ماجرا دخیل بوده‌اند، اما واقعیت اینکه دولت استرالیا بدون هیچگونه تردیدی در این باره روشنگری کرد. آنها عذرخواهی کردند و در پی رسیدگی به این مساله هستند. تحقیقات کاملی در مورد این موضوع انجام شده و قول داده‌اند کسانی که این جنایات شنیع را مرتکب شده‌اند تعقیب قضایی شوند. ما روی این حرف حساب خواهیم کرد و امیدوارم که این امر به جلوگیری از وقوع این نوع جنایات کمک کند.»

وزیر دفاع استرالیا: از خواندن گزارش مریض شدم

ژنرال آنگس کمپبل، فرمانده نیروی دفاعی استرالیا، روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان/عقرب) در حالی که گزارش تهیه شدن را می‌خواند آن را «شرم‌آور» توصیف کرده بود. در بخشی از این گزارش آمده بود که «نیروهای تازه وارد گشت اقدام به شلیک به یک زندانی می‌کنند تا به نخستین کشته خود در عملی معروف به «خونریزی» دست پیدا کنند.»

لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا نیز پیشتر گفته بود از خواندن این گزارش مریض شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو انفجار در ولایت بامیان افغانستان دست‌کم ۱۷ کشته برجا گذاشت

استرالیا برای رسیدگی به اتهامات جرایم جنگی در افغانستان، دادستان ویژه تعیین کرد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد