رهبر اپوزیسیون بلاروس اعتصاب سراسری اعلام کرد

تظاهرات در بلاروس
تظاهرات در بلاروس Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اعتصاب در شرکت‌های دولتی اهرم فشار اقتصادی و در بخش خصوصی نشانه همبستگی همگانی،‌ و به یک اندازه مهم است.»

آگهی

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس روز دوشنبه در کشور اعتصاب سراسری اعلام کرد تا به‌ این وسیله الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس را وادار به کناره‌گیری کند.

رهبر مخالفان دولت همچنین در حساب تلگرام خود تصریح: «از امروز صبح، کارکنان ادارات و شرکت‌های دولتی،‌ کارکنان حمل‌ونقل، معادن، استادان و دانشجویان اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند.» و افزود: «اعتصاب در شرکت‌های دولتی اهرم فشار اقتصادی و در بخش خصوصی، نشانه همبستگی همگانی،‌ و به یک میزان مهم است.»

خانم تیخانووسکایا روز گذشته اعلام کرده بود که تظاهرات روز یکشنبه در لیتوانی «اولتیماتوم مردم» به دولت بوده و خواستار آن شد که الکساندر لوکاشنکو تا نیمه شب استعفا دهد، دولت زندانیان سیاسی را فورا آزاد کرده و از سرکوب معترضان دست بردارد.

روز یکشنبه ده‌ها هزار تن از مخالفان دولت بلاروس راهی خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور شدند. پلیس با نارنجک‌های صوتی کوشید تا معترضان را متفرق کند.

رهبر مخالفان دولت بلاروس که به لیتوانی پناه برده، در یک گفتگوی تلویزیونی که روی یوتیوب قرار گرفته اعلام کرد: «این تنها آغاز ماجراست» و افزود که تا کنون «بیش از ۷ میلیون دلار برای کمک به اعتصاب‌کنندگان در کشور جمع‌آوری شده است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ازآنجا که بخش عمدهٔ اقتصاد بلاروس دولتی است، ارعاب و تهدید کارکنان به اخراج، سبب شده تا اعتصاب‌های پیشین در شرکت‌های بزرگ چندان دوام نیاورند. این درحالی است که تلویزیون مستقل تی‌اوتی، تصاویری را از برخی کارکنان در حال اعتصاب در دست‌کم پنج شرکت و کارخنه دولتی منتشر کرد.

در انتخاباتریاست جمهوری بلاروس که دو ماه پیش برگزار شد الکساندر لوکاشنکوی ۶۶ ساله که از سال ۱۹۹۶ تا کنون بر بلاروس فرمان رانده اعلام پیروزی کرد و سوتلانا تیخانووسکایا، رقیب اصلی وی تنها ده درصد آرا را از آن خود کرد، امری که موجی از اعتراض‌های داخلی و خارجی را نسبت به نتیجهٔ این انتخابات برانگیخت. طبق اعلام سازمان‌های محافظ حقوق بشر، حدود ۱۵ هزار تن در این جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«راهپیمایی همسایه‌ها»: معترضان بلاروس تاکتیک تظاهرات هفتگی را تغییر دادند

بیش از ۹۰۰ معترض دیگر در تظاهرات علیه لوکاشنکو در بلاروس بازداشت شدند

مخالفان بلاروس برنده جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا شدند