اعتراض ها در بلاروس؛ دسترسی به ۲۰ وبسایت مسدود شد

ماموران پلیس در بلاروس
ماموران پلیس در بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انجمن روزنامه نگاران بلاروس روز شنبه اعلام کرد بیش از ۲۰ وبسایت از جمله رادیو فردا که آمریکا بودجه آن را تامین می کند مسدود شده اند.

آگهی

مقامات بلاروس دسترسی به شماری از پایگاه های اینترنتی را که به پوشش اعتراض ها به الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس می پرداختند مسدود کردند.

انجمن روزنامه نگاران بلاروس روز شنبه اعلام کرد بیش از ۲۰ وبسایت از جمله رادیو فردا که آمریکا بودجه آن را تامین می کند مسدود شده اند. پایگاه اینترنتی شبکه ماهواره ای بلست (Belsat) که با کمک مالی لهستان فعالیت می کند نیز در بلاروس مسدود شده است.

چاپخانه دولتی بلاروس نیز روز جمعه از چاپ دو روزنامه مستقل این کشور به دلیل آنچه «مشکل تجهیزاتی» عنوان شد خودداری کرد.

اعتراض های کنونی در بلاروس به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز ۹ اوت (۱۹ مرداد) آغاز شد. نتیجه رسمی این انتخابات از پیروزی الکساندر لوکاشنکو که از ۲۶ سال پیش قدرت را در بلاروس در دست دارد حکایت داشت.

ما از هر زمان دیگری به رویایمان نزدیکتر شده‌ایم.
سوتلانا تیخانووسکایا
رقیب رئیس‌جمهوری بلاروس

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معترضان به نتیجه انتخابات بر این باور هستند که نتیجه آراء «دستکاری» شده است و خواستار کناره گیری الکساندر لوکاشنکو از قدرت شده اند.

پلیس بلاروس در اولین روزهای اعتراضات ضمن بازداشت حدود هفت هزار نفر با تظاهرکنندگان به تندی برخورد کرد. با این حال اعتراض ها گسترش یافت و کارگران برخی از کارخانه های بلاروس دست به اعتصاب زدند.

تخمین زده می شود که حدود ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات اعتراض آمیز روز یکشنبه گذشته در مینسک، پایتخت بلاروس شرکت کردند. سوتلانا تیخانووسکایا، رقیب رئیس جمهوری بلاروس در انتخابات روز ۹ اوت در فراخوانی از معترضان خواسته است تا روز یکشنبه در یک راهپیمایی اعتراض آمیز دیگر شرکت کنند.

او که به لیتوانی پناهنده شده است در پیامی خطاب به معترضان گفت: «ما از هر زمان دیگری به رویایمان نزدیکتر شده ایم.»

الکسادر لوکاشنکو در واکنش به اعتراض های اخیر گفته است که عوامل غرب الهام بخش تظاهرکنندگان بوده اند. وی همچنین ادعا کرده است که نیروهای ناتو در مرزهای غربی بلاروس مستقر شده اند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واکنش به این ادعای رئیس جمهوری بلاروس آن را تکذیب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل و پوتین درباره وضعیت بلاروس گفتگو کردند

افزایش فشارها بر لوکاشنکو؛ مخالفان دولت بلاروس بار دیگر به خیابان آمدند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت