چین اولتیماتوم داد؛ حلقه امنیتی دور کنسولگری آمریکا در چنگدو تنگ‌تر شد

چین اولتیماتوم داد؛ حلقه امنیتی دور کنسولگری آمریکا در چنگدو تنگ‌تر شد
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تعطیلی متقابل نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا و چین در خاک یکدیگر، نشانه بالا گرفتن تنش و کاهش سطح روابط میان دو اقتصاد اول جهان است.

آگهی

چین روز با اعزام مأموران امنیتی بیشتر، حلقه کنترل پیرامون کنسولگری آمریکا در چنگدو، واقع در مرکز کشور را تنگ‌تر کرد.

دولت پکن این اقدام را در واکنش به اقدام روز گذشته آمریکا در فرستادن مأموران فدرال به درون کنسولگری چین در هیوستون، مرکز ایالت تگزاس انجام داد. کنسولگری چین در هیوستون به دستور دولت آمریکا بسته شده و کارکنان آن از ساختمان خارج شده‌اند.

مأموران امنیتی چین روز شنبه ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) در حالی پیرامون کنسولگری آمریکا در چنگدو استقرار یافتند که کارکنان این نمایندگی به دستور دولت پکن برای خروج از ساختمان آماده می‌شدند. در این روز تابلو کنسولگری آمریکا از روی ساختمان برداشته شده و کارمندان در حال خروج از محل مشاهده شدند. سه کامیون نیز که ظاهرا برای حمل وسایل و جابجایی در نظر گرفته شده، وارد ساختمان کنسولگری شدند. در همین حال پلیس در خارج از ساختمان مستقر شده و خیابانی را که کنسولگری در آن قرار دارد، بسته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در طول روز شنبه، در حالی که عابران در طول خیابان روبروی ورودی کنسولگری آمریکا در چنگدو حضور داشتند، پلیس و مأموران لباس شخصی به آنها اجازه نمی‌دادند عکس یا فیلم بگیرند.

دستور چینی‌ها برای بستن متقابل کنسولگری آمریکا پس از آن ابلاغ شد که دولت ترامپ برای تخلیه کنسولگری چین در هیوستون تا ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه به وقت محلی زمان داد. چین نیز به تلافی این تصمیم، به کنسولگری ایالات متحده در چنگدو ۷۲ ساعت مهلت داده تا این مکان را تعطیل و پرسنل آن را از آنجا خارج کنند. این مهلت در ساعت ۱۰ بامداد دوشنبه به وقت محلی پایان خواهد یافت.

واشنگتن می‌گوید کنسولگری چین در هیوستون در عملیات جاسوسی و دستبرد زدن و هک نتایج پژوهش‌های پزشکی ایالات متحده برای ساخت واکسن کرونا مشارکت داشته، اما چین این اتهام را رد می‌کند. مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا گفته كه این كنسولگری «یك قطب جاسوسی و دزدی از مالکیت معنوی» بوده است.

با پایان مهلت تخلیه کنسولگری چین در هیوستون و خروج دیپلمات‌ها، مقام‌های فدرال آمریکا در روز جمعه از در پشتی وارد این ساختمان شده و آن را ضبط کردند.

از سوی دیگر وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته است كه برخی از پرسنل كنسولگری آمریکا در چنگدو مشغول انجام فعالیت‌هایی بودند که «با مأموریت دیپلماتیک آنها متناسب نبوده» است. او گفته است که این افراد در امور چین مداخله كرده و به منافع امنیتی این کشور آسیب رسانده‌اند. ونبین با این حال مشخص نکرد که آنها چگونه چنین کاری را انجام داده‌اند.

آسوشیتدپرس
کنسولگری چین در هیوستونآسوشیتدپرس

کنسولگری آمریکا در چنگدو که در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد، تقریباً ۲۰۰ کارمند دارد که حدود ۱۵۰ تن از آنان کارمندان محلی چینی هستند. با آغاز شیوع کرونا، چندین تن از دیپلمات‌ها و کارکنان آمریکایی محل کنسولگری را ترک کردند و در حال حاضر مشخص نیست چه تعداد از آنها در ساختمان حضور دارند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

تعطیلی متقابل نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا و چین در خاک یکدیگر، نشانه بالا گرفتن تنش و کاهش سطح روابط میان دو اقتصاد اول جهان است. روابط میان واشنگتن و پکن در سال جاری به دلیل اختلافات بسیار میان دو کشور بدتر شده و به پایین‌ترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده است. موضوعات اصلی اختلاف دو کشور از جنگ تجاری گرفته تا شیوع کرونا، ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی و تنش‌ها و اعتراضات در در هنگ کنگ را شامل می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین در اقدامی تلافی‌جویانه ۴ مقام آمریکایی منتقد «سرکوب اویغورها» را تحریم کرد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد