انفجار برج الخبر عربستان؛ دادگاه آمریکا ایران را به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار محکوم کرد

Saleh Rifai
Saleh Rifai Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر حکم یک دادگاه فدرال در پایتخت آمریکا، ایران در پرونده انفجار سال ۱۹۹۶ میلادی در عربستان سعودی مقصر و مسئول شناخته شد.

آگهی

یک دادگاه فدرال در واشنگتن ایران را به اتهام دست داشتن در انفجار برج الخبر در عربستان سعودی به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار محکوم کرد.

دادستان شرکت حقوقی MM~LAW LLC روز چهارشنبه ۸ ژوئیه با اعلام این خبر اعلام کرد که بنا به حکم دادگاه، ایران در انفجار سال ۱۹۹۶ میلادی در عربستان سعودی مقصر و مسئول شناخته شده است. 

شاکیان این پرونده ۱۴ تن از پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده که در این حادثه مجروح شده بودند و ۲۱ نفر از اعضای خانواده قربانیان این انفجار هستند. آنها در این پرونده از جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران شکایت کرده بودند.

بنا بر اعلام دادگاه، نیروهای حزب‌الله در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی به دستور ایران و در یک اقدام تروریستی، یک کامیون حاوی بیش از ۲ هزار کیلوگرم مواد منفجره را مقابل برج‌های الخبر در شهر الظهران که محل سکونت نظامیان آمریکایی بوده است، منفجر کرده‌اند.

در اثر این انفجار ۱۹ نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. از آن عملیات تروریستی تحت عنوان انفجار «برج الخبر» یاد می‌شود.

دادگاه می گوید که از ۸۷۹ میلیون دلاری که ایران موظف به پرداخت آن است، ۱۳۲ میلیون دلار به عنوان غرامت به شاکیان پرداخت خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌‌ای در قندوز افغانستان ۱۵ غیرنظامی کشته شدند

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند