بهروز کمالوندی درباره انفجار نطنز: خسارت‌های مالی قابل توجه بود

بهروز کمالوندی درباره انفجار نطنز: خسارت‌های مالی قابل توجه بود
Copyright Irna
Copyright Irna
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره انفجار روز ۱۲ تیر یک سوله در مجتمع غنی سازی نطنز گفت که این انفجار «باعث خسارت قابل توجه مالی» شده است.

آگهی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره انفجار روز ۱۲ تیر یک سوله در مجتمع غنی سازی نطنز گفت که این انفجار باعث «خسارت قابل توجه مالی» شده است.

وی دراین باره گفت: «خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود.»

سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز که بخشی از آن در عمق زمین واقع شده یکی از چندین تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

آقای کمالوندی همچنین درباره علت نهایی حادثه به خبرگزاری ایرنا گفت: «الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.»

ناظران از احتمال حمله موشکی تا خرابکاری سایبری را به عنوان عامل اصلی این انفجار مطرح کرده اند.

مقامات ایران ساعاتی پس از انفجار با انتشار عکسی از این سوله در نطنز شدت حادثه را ناچیز عنوان کردند. اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد که عکس منتشره تنها از بخش کوچک و سالم مانده ی سوله گرفته شده است و حجم عظیمی از سوله که در پشت قرار دارد در اثر انفجار نابود شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با بیان اینکه این سوله با هدف «تولید ماشین‌های سانترفیوژ پیشرفته» در دست تکمیل بود، اضافه کرده است: « تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. »

زمزمه احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز برای نخستین بار پس از انتشار توییتی از سوی یک تحلیلگر اسرائیلی و نزدیک به نتانیاهو قوت گرفت.

ایدی کوهین، که از وی به عنوان یکی از مشاوران نخست وزیر اسرائیل نام می‌برند و البته بنا به تایید خبرنگاران فعال در اسرائیل اطلاعات منتشر شده توسط وی خیلی مورد تایید رسانه‌های داخلی در این کشور نیست شب وقوع حادثه در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت که «اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بمباران و تخریب کرده است.»

پیشتر بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان یک مصاحبه گفته بود اسرائیل «لزوما» در پشت هر حادثه‌ای در سایت‌های هسته‌ای ایران قرار ندارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: در تأسیسات نطنز «حادثه» رخ داده است

اخبار تائید نشده از وقوع چند انفجار در غرب تهران

وقوع «حادثه»‌ در تاسیسات هسته‌ای نطنز یا «حمله» اسرائیل؛ شایعات از کجا شروع شد؟