عقب‌نشینی کاخ سفید؛ دولت آمریکا استفاده از ماسک را برای مقابله با کرونا توصیه می‌کند

Virus Outbreak US
Virus Outbreak US Copyright Ted S. Warren/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Ted S. Warren/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که دونالد ترامپ پیشتر گفته بود ضرورتی به استفاده از ماسک وجود ندارد، اکنون احتمالا کاخ سفید در توصیه‌های جدید از مردم خواهد خواست تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده کنند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا به زودی استفاده از ماسک را برای کسانی که در نقاط پرخطر شیوع ویروس کرونا حضور دارند توصیه خواهد کرد.

مایک پنس، معاون رئيس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در در یک نشست توجیهی توضیحات بیشتری درباره سیاست‌های جدید کاخ سفید در قبال مبارزه با کرونا ارائه داد.

آقای پنس اعلام کرد که کاخ سفید به آمریکایی‌هایی که در مناطق پرخطر ویروس کرونا زندگی می‌کنند، توصیه می‌کند که از پوشش صورت استفاده کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

او همچنین با اشاره به راهنمایی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اظهار داشت: «راهنمایی‌های جدید بر اساس توصیه‌های مشاوران این مرکز و همچنین کارشناسان برتر بهداشت در روزها آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد.»

در همین راستا دکتر دبورا بریکس، هماهنگ کننده امور مربوط به ویروس کرونا در کاخ سفید با اشاره به اینکه استفاده از ماسک تنها یک اقدام مکمل است به مردم هشدار داد، نباید تصور کنند که با وجود ماسک می‌توانند «فاصله‌گیری اجتماعی» را کنار بگذارند. او همچنین با اشاره به اینکه مردم در پشت ماسک احساس امنیت و محافظت پیدا می‌کنند افزود: «باید به خاطر داشته باشید که این احساس امنیت، مصنوعی است و نباید تنها با اتکا به آن از عدم شیوع ویروس کرونا اطمینان حاصل کرد.»

پیشتر سناتور پت تامی و مایکل بنت از کاخ سفید خواسته بودند تا استفاده از ماسک را به عنوان یک مکمل در کنار سیاست «فاصله‌گیری اجتماعی» به مردم توصیه کند. حالا گمانه‌ها از احتمال اعلام این توصیه از سوی دولت آمریکا فعالین حوزه مبارزه با ویروس کرونا را امیدوار کرده است.

این دو سناتور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند نباید تصور کرد که استفاده از ماسک می‌تواند مانند ماندن در خانه یا شستن دست‌ها عمل کند: «استفاده از ماسک در واقع زنجیره انتقال ویروس را کنترل می‌کند وگرنه ماسک من قرار نیست برای من دست‌آوردی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر ماسک من شما را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه می‌دارد و ماسک شما من را در مقابل خطر کووید ۱۹ ایمن می‌کند.»

دستورالعمل‌های اولیه «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» به آمریکایی‌ها توصیه می‌کرد که از ماسک استفاده نکنند مگر اینکه پزشک حرفه‌ای باشند و یا به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. کاخ سفید از بیم آنکه این مساله به کمبود بیشتر ماسک منجر شود، به مردم توصیه کرده بود از ماسک استفاده نکنند.

در همین راستا دونالد ترامپ، روز پنجشنبه ۲ آوریل با بیان اینکه فکر نمی‌کند استفاده از ماسک ضرورتی داشته باشد گفت بود: «من فکر نمی‌کنم اجباری در استفاده از ماسک لازم باشد. زیرا برخی از مردم نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. اگر بخواهند خود را بپوشانند، می‌توانند از شال استفاده کنند. حتی شال از ماسک هم می‌تواند بهتر باشد برای اینکه ضخیم‌تر است.»

این در حالیست که بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی این اظهارات رئيس جمهوری آمریکا را غیرکارشناسانه و غیر قابل استناد خوانده بودند. حالا به نظر می‌رسد با شدت گیری بحران ویروس کرونا در آمریکا کاخ سفید حاضر به عقب نشینی شده است و استفاده از ماسک را به عنوان یک توصیه به مردم مد نظر قرار خواهد داد.

اوضاع شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده نگران‌کننده گزارش می‌شود. این کشور بیشترین مورد ابتلا به ویروس کرونا را در جهان با بیش از ۲۴۵ هزار فرد آلوده به خود اختصاص داده است. علاوه بر این حدود ۶ هزار و صد آمریکایی هم بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اَپل دو دقیقه‌ای ماسک ویژه تولید می‌کند

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم