فرانسه کشورهای اروپایی را به مشارکت در «بازدارندگی هسته‌ای» فرا خواند

زیردریایی اتمی فرانسه
زیردریایی اتمی فرانسه Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکرون در سخنرانی خود پیشنهاد اجرای برنامه بازدارندگی هسته‌ای زیر پرچم اتحادیه اروپا و ناتو را رد کرد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه متحدان خود در اتحادیه اروپا را دعوت کرد تا به برنامه‌های آزمایش نظامی این کشور با هدف «بازدارندگی هسته‌ای» بپیوندند.

ماکرون که روز جمعه در «مدرسه عالی جنگ» در پاریس سخنرانی می‌کرد، خواستار آن شد که «گفتگوهای راهبردی» با شرکای اروپایی فرانسه درباره نقش سیاست بازدارندگی هسته‌ای این کشور در امنیت اروپا آغاز شود.

بر اساس یک رسم سیاسی در فرانسه که از ابتدای دوره جمهوری پنجم در این کشور رایج شد، رئیس جمهوری در میانه دوره صدارت خود درباره سیاست بازدارندگی هسته‌ای سخنرانی می‌کند.

ماکرون در این سخنرانی گفت کشورهای اروپایی اگر بخواهند در برنامه‌های دفاعی شرکت کنند، می‌توانند با آزمایش‌های بازدارندگی هسته‌ای فرانسه در پیوند باشند.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

رئیس جمهوری فرانسه با تأکید بر همکاری‌های اروپایی خطاب به نخبگان آینده نیروهای مسلح فرانسه در مدرسه جنگ گفت: «منافع حیاتی فرانسه اکنون بعد اروپایی به خود گرفته است.»

به باور کارشناسان مسائل امنیتی اروپا، اصرار ماکرون بر همکاری‌های امنیتی بیشتر میان کشورهای اروپایی به دلیل آن است که او می‌خواهد قاره سبز استقلال راهبردی خود را در رویارویی با تهدیدهای فزاینده جهانی تقویت کند و برای دفاع از خود دیگر تنها متکی به کمک ایالات متحده و ائتلاف‌های فرامنطقه‌ای نباشد.

با این حال تأکید ماکرون بر نقش رهبری فرانسه در این زمینه در اروپا در سخنرانی روز جمعه او بسیار مشهود بود. با آن که اخیرا برخی سیاستمداران آلمانی خواستار انجام فعالیت‌های هسته‌ای با هماهنگی اتحادیه اروپا و ناتو شده بودند، اما ماکرون در سخنرانی خود پیشنهاد اجرای برنامه بازدارندگی هسته‌ای زیر پرچم اتحادیه اروپا و ناتو را رد کرد.

آقای همچنین تأکید کرد که روند همکاری هسته‌ای فرانسه با بریتانیا پس از برکسیت تغییر نخواهد کرد.

با خروج قدرت هسته‌ای بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه اکنون تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپاست. از زمان پایه‌گذاری نیروی دفاع هسته‌ای به دست شارل دوگل، رئیس جمهوری فرانسه پس از جنگ جهانی دوم، این کشور مدت‌هاست که به در دست داشتن توان هسته‌ای به عنوان عامل بازدارنده مستقل خود افتخار می‌کند و تمامی رؤسای جمهوری پس از دوگل تاکنون نیز همین سیاست بازدارندگی هسته‌ای را دنبال کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه قدرت نظامی فضایی خود را گسترش می‌دهد

رئیس جمهوری فرانسه از طرح نیروی نظامی فضایی رونمایی کرد

استقلال طلبان پلی‌نزی فرانسه را به جنایت هسته‌ای علیه بشریت متهم کردند