آغاز انتخابات درون حزبی آمریکا در ایالت تاثیرگذار آیووا

آغاز انتخابات درون حزبی آمریکا در ایالت تاثیرگذار آیووا
Copyright عکس از ای پیMatt Rourke
Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گرچه آرای اولیه انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا تعیین کننده نامزدهای نهایی هر حزب نیست اما می‌تواند تأثیر بسیاری بر مسیر آنها داشته باشد.

آگهی

رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه نامزدهای خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در نخستین مرحله از رقابت‌های درون حزبی در ایالت آیووا انتخاب می‌کنند.

گرچه آرای اولیه انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا تعیین کننده نامزدهای نهایی هر حزب نیست اما ایالتی بسیار تأثیرگذار است.

در حالیکه مسیر دونالد ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان روشن است، ۱۱ عضو دموکرات کنگره با هم رقابت می‌کنند تا به عنوان نامزد نهایی انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی در برابر ترامپ قرار بگیرند.

بسیاری از ۱۱ نامزد حزب دموکرات از هفته‌ها پیش در این ایالت که نخستین رأی‌گیری در آن انجام می‌شود کارزار تبلیغاتی خود را به‌ راه انداخته‌اند.

اما سوال اصلی این است که آیا برنی سندرز ۷۸ ساله، که چهار سال پیش به هم حزبی‌اش هیلاری کلینتون باخت می‌تواند در این انتخابات برنده شود؟ و اگر هم بشود آیا دموکرات‌های میانه‌رو حاضرند از نامزدی پشتیبانی کنند که یک خود را یک سوسیال دموکرات می‌داند؟

نظرسنجی‌ها نشان از این دارد که پیشتاز رقابت های درون حزبی دموکرات ها در ایالت آیووا برنی سندرز است. جو بایدن و پیت بودجج (Pete Buttigieg) شهردار سابق شهر ساوث‌بند ایالت ایندیانا و الیزابت وارن در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

عکس از ای پی
الیزابت وارن در جمع هوادارنش سخن می‌گویدعکس از ای پیGene J. Puskar

دو نفر هم از سوی جمهوری‌خواهان در آیووا هم با ترامپ رقابت می‌کنند،‌ اما محبوبیت ترامپ چنان است که نامزد شدنش فقط فرمالیته به شمار می‌‌رود.

رأی آیووا از آن رو مهم است که کمک می‌کند تصور رأی‌ دهندگان از یک نامزد شکل بگیرد. دیگر آنکه رأی زود هنگام می‌تواند این نامزد را در مسابقهٔ پیش‌رو جلو بیاندازد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رای گیری در این ایالت به سبک کاکِس صورت می گیرد که به آن «اجلاسی» یا «رایزنشی» هم می گویند و طی آن اعضا از نامزد مورد نظرشان بصورت علنی حمایت می کنند و بر خلاف سیستم انتخاباتی پریمیر «مقدماتی» رای مخفی به صندوق ریخته نمی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیلاری کلینتون: هیچ‌کس برنی سندرز را دوست ندارد

جان کری در کارزار انتخاباتی جو بایدن در ایالت آیووا حاضر شد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد