حضور سنگین نیروهای امنیتی در مرکز شهر تهران برای مقابله با تجمع‌های اعتراضی

حضور سنگین نیروهای امنیتی در مرکز شهر تهران برای مقابله با تجمع‌های اعتراضی
Copyright خبرگزاری ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معترضان با سردادن شعارهایی خواستار استعفا و محاکمه عاملان شلیک به هواپیمای مسافربری شدند.

آگهی

هزاران نفر از مردم تهران عصر شنبه با حضور در برخی نقاط پایتخت علاوه بر گرامی‌ داشتن یاد قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به «پنهان‌ کاری» مقامات ایران اعتراض کردند. ماموران امنیتی در مقابل دانشگاه امیرکبیر با تاریک شدن هوا، برای متفرق کردن معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران بامداد شنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه در محمود آباد شهریار، «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد» روی داده و این هواپیما با اصابت موشک سرنگون شده است. اعلام این موضوع خشم بسیاری از مردم را در پی داشت و از همان ابتدای صبح برخی خواهان برگزاری تجمع و مراسم یادبود کشته شدگان در سراسر کشور شدند.

تجمع در چند شهر دیگر ایران

علاوه بر تهران، در چند شهر دیگر از جمله اصفهان و رشت نیز تجمع اعتراضی در این زمینه برگزار شد. 

طبق گزارش ایرنا، جمعی از مردم شهرهای لاهیجان و رشت به یاد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و در اعتراض به نحوه اعلام و عدم اطلاع رسانی به موقع در زمینه علت سقوط این پرواز، تجمع کردند. طبق این خبر تجمع مردم لاهیجان در آرامش برگزار شد و جمعیت در رشت پس از ساعتی راهپیمایی با حضور نیروی انتظامی پراکنده شدند.

رخشان بنی‌اعتماد فراخوان تجمع روز یکشنبه را با فشار امنیتی پس گرفت

رخشان بنی اعتماد، کارگردان سینما که صبح امروز فراخوان تجمع در روز یکشنبه ۲۲ دی به یاد جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را داده بود، این درخواست را پس گرفت.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر و اینستاگرام نوشت: «دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگرگوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد.»

بنی‌اعتماد افزود: «برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد.»

شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضان

ویدئوها از تجمع امروز در ابتدا نشان می‌داد که نیروهای امنیتی در صحنه حضور دارند اما هیچ گزارشی از درگیری میان دو طرف منتشر نشده بود، با این حال با تاریک شدن هوا نیروهای امنیتی وارد عمل شدند.

طبق ویدئوهای منتشر شده، ماموران امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور تجمع‌کنندگان مقابل دانشگاه امیرکبیر را متفرق کردند. با وجود پرتاب گاز اشک آور معترضان همچنان در محل تجمع و اطراف خیابان حافظ باقی مانده‌اند و شعارهای «بی‌شرف، بی‌شرف» را تکرار می‌کنند.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه نیز در خبری نوشت که معترضان روبروی دانشگاه امیرکبیر، بنر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را پاره کردند.

طبق تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حضور نیروهای امنیتی در مرکز شهر تهران مخصوصا زیر پل حافظ افزایش یافته است.

ایسنا
تجمع اعتراضی در تهرانایسناMona Hoobehfekr

تجمع در مراکز دانشگاهی تهران

هزاران نفر عصر شنبه ۲۱ دی، در مرکز شهر تهران تجمع کردند و خطاب به نیروهای امنیتی حاضر در محل شعار دادند.

معترضان با سر دادن شعار «استعفا، استعفا» خواستار کناره‌گیری مقصران شلیک به هواپیمای مسافربری شدند. همچنین شعار «استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است» نیز سر داده می‌شود.

اغلب تجمع‌ها در نزدیکی مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه امیرکبیر، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و ... گزارش شده است.

طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شعارهای «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «سپاهی حیا کن، مملکت رو رها کن» و «فرمانده کل قوا استعفا استعفا»، «به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» و ... از دیگر شعارهای معترضان بود.

خبرگزاری ایرنا نیز درباره این تجمع اعتراضی نوشت: «حضور زیاد مردم به ویژه جوانان موجب شده است تا سیل جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کنند. جمعیت بسیاری از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر حضور دارند و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود. تعدادی از اجتماعی کنندگان شمع روشن کرده و عکس جان باختگان را در دست دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر؛ «مردم درگیر فقرند، اینا در فکر رای‌اند»

ایران مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی با «شلیک غیرعمدی» را برعهده گرفت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود