فرانسه؛ عملیات استرداد ماریو ساندووال مشهور به «قصاب آرژانتینی» انجام شد

بئاتریس کانتارینی، مادر ۹۲ ساله هرنان آبریاتا در کنار پلاکاردی که تصویر ماریو ساندووال روی آن نصب است
بئاتریس کانتارینی، مادر ۹۲ ساله هرنان آبریاتا در کنار پلاکاردی که تصویر ماریو ساندووال روی آن نصب است Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آرژانتینی بر این باورند که او در بیش از ۵۰۰ مورد آدم ربایی، شکنجه و قتل نقش داشته است. این جرایم در دوران حکومت دیکتاتوری آرژانتین روی داده است؛ زمانی که نزدیک به ۳ هزار نفر ناپدید شدند.

آگهی

دولت فرانسه یک افسر پیشین پلیس آرژانتین را که در قتل صدها نفر در دوران حکومت دیکتاتوری نظامی این کشور طی سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ میلادی نقش داشته، به این کشور تحویل داد.

ماریو ساندووال حدود نیمه شب یکشنبه با هواپیما از پاریس به آرژانتین فرستاده شد تا در مقابل دادگاه آرژانتین حاضر شود.

او چهارشنبه گذشته پس از آنکه مقامات فرانسه سرانجام با استرداد او موافقت کردند، در خانۀ خود در نزدیکی شهر پاریس دستگیر شد.

ماریو ساندووال که اکنون ۶۶ سال دارد از سال ۱۹۸۵ میلادی در فرانسه زندگی می‌کند و شهروند این کشور محسوب می‌شود. در مدت ۳۴ سالی که او در فرانسه زندگی می‌کرد، افراد کمی از گذشتۀ او باخبر بودند.

اگرچه مقامات آرژانتینی بر این باورند که او در بیش از ۵۰۰ مورد آدم ربایی، شکنجه و قتل در دورانی که نزدیک به ۳ هزار نفر ناپدید شدند نقش داشته است، اما دلیل اصلی که باعث شد مقامات فرانسه با استرداد او موافقت کنند، اتهام آدم‌رباییِ یک دانشجوی رشته معماری به نام هرنان آبریاتا در سال ۱۹۷۶ میلادی بود. جسد هرنان آبریاتا هرگز یافت نشد.

هشت سال نبرد حقوقی برای استرداد ماریو ساندووال

سوفی تونون، وکیل مدافعی که از سوی شاکیان آرژانتینی پیگیر این پرونده است، می‌گوید که نبرد حقوقی برای استرداد ماریو ساندووال هشت سال طول کشیده است.

شورای دولتی فرانسه که به دولت فرانسه در امور حقوقی مشاوره می‌دهد، در اوت ۲۰۱۸ میلادی با استرداد او موافقت کرد اما ماریو ساندووال خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شد.

وکلای ماریو ساندووال نیز بر این موضوع تاکید داشتند که در آرژانتین امکان محاکمۀ عادلانۀ او وجود ندارد و احتمالا او شکنجه شده و در شرایط بدی زندانی خواهد شد.

آنها حتی خواستار رسیدگی به پروندۀ استرداد، در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند اما این درخواست درنهایت رد شد.

به گفته سوفی تونون، این استدلال که ماریو ساندووال در صورت بازگشت در دادگاهی با انگیزه‌های سیاسی محاکمه خواهد شد، رد شده است زیرا ماریو ساندووال از آن رو تحت تعقیب است که مظنون به ارتکاب جنایت علیه بشریت است.

خانواده هرنان آبریاتا نیز به دنبال اجرای عدالت هستند. این دانشجوی معماری پس از کودتای نظامی سال ۱۹۷۶ آرژانتین در مدرسۀ آموزش نیروی دریایی بوينس آيرس زندانی شده بود. جایی که گمان می‌رود ۵ هزار نفر زندانی شده و شکنجه می‌شدند. بسیاری از این زندانی‌ها در نهایت از داخل هواپیما به دریا یا رودخانه‌ها انداخته شدند.

بئاتریس کانتارینی، مادر ۹۲ ساله هرنان آبریاتا همچنان در انتظار روزی است که ماریو ساندووال مقابل دادگاه آرژانتین حاضر شود. ماریو ساندووال اتهامات وارد شده را رد کرده و جعلی خوانده است. او در نهایت پس از سقوط حکومت نظامی از آرژانتین فرار کرد.

ماریو ساندووال در تمام این سالها به عنوان استاد موسسه مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه سوربون پاریس همچنین دانشگاه «مرن له وله» کار می‌کرد.

بسیاری در فرانسه و آرژانتین با تعجب می‌پرسند چگونه شکنجه‌گر پیشین توانسته است برای دهها سال بدون آنکه حتی مورد سوال واقع شود، در جامعۀ آکادمیک فرانسه فعالیت کند.

سوفی تونون می‌گوید که هنگامی که دانشگاه فرانسه در سال ۲۰۰۸ میلادی از گذشته ماریو ساندووال آگاه شده، او را کنار گذاشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس آرژانتین هویت عاملان قتل یک گردشگر بریتانیایی را شناسایی کرد

پیام صوتی «مرگ‌آلود» فوتبالیست آرژانتینی از فراز آسمان

جلیقه‌ زرد‌ها به دنبال ماکرون در آرژانتین؟