سازوکار جدید آمریکا برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه با ایران

سازوکار جدید آمریکا برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه با ایران
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) اعلام کرد «سازوکار انسان‌دوستانه» جدیدی وضع کرده است تا با بالا بردن شفافیت مالی، روند ارسال غذا، دارو و سایر اقلام انسان‌دوستانه برای مردم ایران را «تسهیل» کند.

آگهی

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) اعلام کرد «سازوکار انسان‌دوستانه» جدیدی وضع کرده است تا با بالا بردن شفافیت مالی، روند ارسال غذا، دارو و سایر اقلام انسان‌دوستانه برای مردم ایران را «تسهیل» کند.

مقامات ایالات متحده گفته‌اند این امر با هدف افزایش شفافیت و مبارزه با پولشویی انجام می‌شود تا جمهوری اسلامی نتواند از پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه برای پیشبرد فعالیت‌های توسعه‌طلبانه موشکی خود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا در این راستا از نهادهای خارجی خواهان تجارت انسان‌دوستانه با ایران خواسته است گزارش‌های ریز خود را از صدور این دست اقلام به ایران به این کشور ارسال کنند. مقامات دولت آمریکا می‌گویند سازوکار جدید به بانک‌ها و دولت‌های خارجی اجازه می‌دهد با نمایش اطلاعات ریز مبادلات خود به واشنگتن، همراهی خود را با تحریم‌ها به صورت شفاف نشان دهند و از ریسک بکاهند.

برایان هوک، رئیس دفتر ایران در وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «سازوکار انسانی جدید به شرکت‌های خصوصی، نهادهای مالی و دولت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا از جانب مردم ایران وارد تجارت انسان‌دوستانه مشروع شوند در همان حال که خطر سردرآوردن پول در دست‌های اشتباه را کاهش می‌دهند.»

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، نیز گفت دولت ترامپ «به انتقال کمک انسان‌دوستانه بی‌قید و شرط به مردم ایران متعهد باقی می‌ماند.»

بنابر سازوکار جدید، هر نهادی که قصد تجارت اقلام انسان‌دوستانه با ایران را دارد باید حجم «قابل توجه و بی‌سابقه ای» از اطلاعات، شامل فاکتورها و جزییات درباره خرید مشتریان، را به صورت ماهانه به دولت آمریکا ارسال کند تا مقامات اطمینان یابند نام افراد مورد بحث در لیست‌های سیاه سازمان ملل، آمریکا یا اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته قرار نداشته باشد.

شماری از منتقدان می‌گویند ممکن است این اقدام دولت آمریکا با هدف تضعیف کانال مالی ویژه میان ایران و اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس و همچنین با قصد گردآوری هرچه بیشتر اطلاعات از سیستم مالی جمهوری اسلامی انجام شده باشد.

همزمان وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که ایران را به اتهام پولشویی در لیست سیاه «لایحه میهن‌دوستی» مصوب سال ۲۰۰۱ قرار داده است. در پی اجرایی شدن این فرمان، که سابقه تصویب آن به دولت جرج بوش و پس از حملات یازده سپتامبر می‌رسد، کلیه بانک‌های آمریکایی از مبادله با بانک‌های ایرانی منع می‌شوند.

دولت آمریکا از ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را بر تهران وضع کرده است. با این حال مقامات این کشور می‌گویند برای غذا، دارو و دیگر اقلام انسان‌دوستانه استثنا قائل شده‌اند.

این در حالی است که اکثر شرکت‌ها به دلیل بیم از تحریم‌های ثانویه آمریکا از هرگونه تجارت با ایران خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت خارجه آمریکا: تروریسم با انگیزه‌های قومی و نژادی افزایش یافته است

آمریکا: تحریم‌ها تا فروپاشی اقتصادی ایران ادامه می‌یابد

دادگاهی در آمریکا، ایران و سوریه را برای قتل یک نفر در اسرائيل به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرد