ابراز نگرانی فرانسه از حملۀ احتمالی ترکیه به مواضع کردهای سوریه

ابراز نگرانی فرانسه از حملۀ احتمالی ترکیه به مواضع کردهای سوریه
Copyright Eric Feferberg/Pool via REUTERS
Copyright Eric Feferberg/Pool via REUTERS
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ماکرون روز دوشنبه با الهام احمد، از رؤسای شورای دموکراتیک سوریه که بازوی سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه است دیدار کرد و در جریان این دیدار «نگرانی عمیق» خود را از خطراتی که متوجه سرزمین‌های کردنشین است، ابراز کرده است.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از حملۀ قریب‌الوقوع ترکیه به شمال سوریه «بسیار نگران» است؛ این خبری بود که روز چهارشنبه از سوی کاخ الیزه اعلام شد.

بنا بر اعلام الیزه آقای ماکرون روز دوشنبه با الهام احمد، از رؤسای شورای دموکراتیک سوریه که بازوی سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) است دیدار کرده و در جریان این دیدار «نگرانی عمیق» خود را از خطراتی که متوجه سرزمین‌های کردنشین است، ابراز کرده است.

یکی از همراهان رئیس جمهوری فرانسه در این باره گفت: «فرانسه قصد دارد نشان دهد در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه است زیرا آنها شرکای کلیدی در جنگ علیه داعش بودند. ما از احتمال حملۀ ترکیه به سوریه بسیار نگران هستیم و این موضوع را مستقیما به مقامات ترک نیز خواهیم گفت.»

دولت فرانسه روز دوشنبه از ترکیه خواست تا از هرگونه عملیات نظامی در سوریه خودداری کند زیرا به گفتۀ پاریس این کار تنها به احیای داعش کمک خواهد کرد.

آقای ترامپ پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر تخلیۀ نظامیان آمریکایی از سوریه در روز یکشنبه، با انتقادات بسیاری در داخل ایالات متحده هم از سوی مقامات ارشد نظامی و هم سیاستمداران وابسته به دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روبرو شد.

او درنهایت روز سه‌شنبه در صفحه توئیترش نوشت: «شاید ما در حال ترک سوریه باشیم اما به هیچ وجه کردها را رها نمی‌کنیم. آنها مردمانی خاص و جنگجویانی عالی هستند. همانطور که رابطۀ ما با ترکیه به عنوان عضو ناتو و شریک تجاری‌مان خیلی خوب بوده است.»

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در واکنش به این رفتار دوگانۀ آقای ترامپ اعلام کرد: «دولت فرانسه ترجیح می‌دهد به جای واکنش نشان دادن به تردیدهای آشکار برخی بازیگران خاص بویژه دوستان آمریکایی‌مان، در موضوعات محکم و با قطعیت سخن بگوید.»

کردهای ساکن شمال سوریه که با بدعهدی هم پیمان اصلی خود آمریکا مواجه شده‌اند، روز چهارشنبه برای مقابله با تهاجم ترکیه خواستار «بسیج عمومی» ساکنان این مناطق شدند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوشش لحظه به لحظه دومین روز حمله نظامی ترکیه به سوریه

چراغ سبز ترامپ به اردوغان: ادامه حمایت از کردهای سوریه توجیهی ندارد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد