تونس؛ ۱۰ روز تا برگزاری انتخاباتی که یکی از کاندیداهایش در زندان است

تونس؛ ۱۰ روز تا برگزاری انتخاباتی که یکی از کاندیداهایش در زندان است
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات قضایی درباره نبیل القروی تاجر و مرد بانفود حوزه تبلیغات و رسانه تونس از سال ۲۰۱۷ و به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی آغاز شده است و وی سرانجام در ۲۳ اوت بطور موقت بازداشت شد.

آگهی

دادگاه تجدید نظر تونس تازه‌ترین درخواست برای آزادی «نبیل القروی»، کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست جمهوی تونس را رد کرد.

حکم دادگاه تجدید نظر تونس در حالی منتشر می شود که تنها ۱۰ روز تا برگزاری دور دوم انتخابات تونس در ۱۳ اکتبر وقت باقی است و به نظر می رسد با این حکم، انتخابات ریاست جمهوری تونس در وضعیتی برگزار خواهد شد که یکی از کاندیداها از زندان روند انتخابات را دنبال خواهد کرد.

تحقیقات قضایی درباره نبیل القروی، تاجر و مرد بانفود حوزه تبلیغات و رسانه از سال ۲۰۱۷ و به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی آغاز شده است و وی سرانجام در ۲۳ اوت بطور موقت بازداشت شد و تمامی تقاضاها برای آزادی وی تا برگزاری دادگاه، تاکنون رد شده است.

این نامزد ۵۶ ساله انتخابات ریاست جمهوری توانس در دور اول انتخابات در جایگاه دوم و پس از «قیس سعید» استاد حقوق بازنشسته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس راه پیدا کند.

حامیان القروی دولت را متهم می کنند که به مقامات قضایی فشار آورده است تا مانع آزادی وی شود، اتهامی که مقامات دولتی رد کرده‌اند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ این کشور است که به سرنگونی زین‌العابدین بن علی دیکتاتور این کشور انجامید. 

در وضعیت شکننده دموکراسی جوان تونس، سیستم سیاسی-قضایی این کشور با دوراهی دشواری روبروست. از سویی حامیان القروی او را قربانی دسیسه‌های سیاسی می دانند که می تواند باعث شکاف عمیق در جامعه تونس شود و از سوی دیگر منتقدان القروی او را به سوء استفاده از کانال‌های رسانه‌ایش متهم می کنند که بحث عدالت و قضاوت مستقل در تونس دموکراتیک را بعنوان موضوع محوری این پرونده مطرح می کند.

کمسیون انتخابات تونس هشدار داده است که حبس القروی می تواند باعث نقض حقوق وی برای ارتباط آزاد با رای دهندگان شود.

مشخص نیست که اگر او در انتخابات ۱۳ اکتبر پیروز و بعنوان رئیس جمهوری تونس انتخاب شود باید به جای پارلمان در زندان قسم ریاست جمهوری یاد کند یا اینکه مصونیت رئیس جمهوری ذکر شده در قانون اساسی تونس در مورد جرایمی که هنوز برایشان دادگاه برگزار نشده قابلیت اعمال خواهد داشت و القروی در این صورت آزاد خواهد شد.

تونس همچنین در ششم اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار می کند و موفقیت رئیس جمهوری آینده بستگی به میزان حضور حامیانش در پارلمان دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز در تونس پایان در عربستان؛ زین‌العابدین بن‌علی که بود؟

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است