آغاز انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ بی‌بی یا بنی؟

آغاز انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ بی‌بی یا بنی؟
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمانی اسرائیل از بامداد سه‌شنبه آغاز شد. رویکرد دو نامزد اصلی این انتخابات نسبت به ایران چیست؟

آگهی

درهای شعب رای‌گیری در اسرائیل برای انتخاب ترکیب آتی مجلس این کشور گشوده شد.

آن دسته از ۶ و نیم میلیون شهروند اسرائیلی واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی که امروز سه‌شنبه ۲۶ شهریور از ساعت ۷ صبح به وقت محلی به پای صندوق رأی می‌روند، نام نخست وزیر بعدی را نیز مشخص خواهند کرد.

رقبای اصلی برای تصاحب پست نخست وزیری در این انتخابات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی و بنی گانتس، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل هستند.

بی‌بی یا بنی؟

«بی‌بی» یا همان بنیامین نتانیاهو که از یک دهه پیش تا کنون زمام امور را در اسرائیل در دست دارد در انتخابات روز سه‌شنبه از اقبال خوبی برخوردار است، اما پیش‌بینی می‌شود که رقابت او با بنی گانتس بسیار نزدیک باشد.

پنج ماه پیش، یعنی در ماه آوریل سال جاری میلادی، حزب دست راستی لیکود به رهبری آقای نتانیاهو و حزب «آبی و سفید» از جناح لیبرال میانه به رهبری بنی گانتس هر دو ۳۵ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست، مجلس اسرائیل را به دست آوردند. در آن زمان رووین ریولین رئیس جمهوری اسرائیل، نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه ائتلافی کرد اما او نتوانست چنین ائتلافی را تشکیل بدهد. بنابراین با اعلام انحلال پارلمان زمینه را برای انتخابات زودهنگام فراهم نمود.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در این انتخابات بار دیگر رقابت حساسی دارند و احتمالا هر کدام صاحب ۳۲ کرسی کنست خواهند شد. بنابراین آراء متحدان هر کدام از دو نامزد اصلی یعنی راستی‌ها و یهودیان تندرو برای نتانیاهو و چپی‌ها و احزاب عرب برای گانتس تعیین‌کننده خواهد بود.

آقای نتانیاهو در حالی در بزرگ‌ترین رقابت سیاسی اسرائیل شرکت می‌کند که پرونده فساد مالی او در دستگاه قضایی این کشور گشوده است. او متهم به «فساد مالی»، «خیانت در امانت» و «اختلاس» است اما در صورت پیروزی در انتخابات جاری احتمالا از مصونیت قضایی بهره‌مند خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

به عکس، آقای گانتس که با شعار «پاکدامنی» و بهسازی وضعیت اجتماعی و امنیت کشور پا به عرصه انتخابات گذاشته، امیدوار است با کمک گروه‌های عرب و لائیک کشور به پیروزی برسد.

رویکرد دو نامزد به ایران

نوع رویکرد به بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل یعنی ایران همواره یکی از شاخص‌های تبلیغات سیاسی بنیامین نتانیاهو بوده است.

او که به داشتن رویکرد خصمانه به ایران معروف است، چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی از کشف یک سایت هسته‌ای جدید در آباده خبر داد و گفت که ایران وقتی فهمیده اسرائیل از وجود این تأسیسات هسته‌ای مخفی آگاه شده، آن را تخریب کرده است.

احزاب مخالف نتانیاهو این رفتار و اعلام کشف جدید او را یک تبلیغ سیاسی در آستانه انتخابات قلمداد کردند.

یکی دیگر از تصمیم‌های آقای نتانیاهو در آستانه انتخابات، پیشنهاد گسترش قلمرو حاکمیتی اسرائیل بود. نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه پیش در جریان یک سخنرانی انتخاباتی که از تلویزیون این کشور پخش شد، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، حاکمیت اسرائیل را تا درۀ رود اردن و شمال دریای مرده (بحرالمیت) گسترش دهد.

این وعده انتخاباتی نیز به مذاق رقبای آقای نتانیاهو خوش نیامد و حتی واکنش‌های گسترده جهانی، به ویژه از سوی ایران و سایر کشورهای اسلامی را به دنبال داشت.

بنی گانتس در مورد ایران رویکرد نرم‌تری نسبت به نتانیاهو دارد. وی یک بار در سال ۲۰۱۲، زمانی که فرمانده ارتش اسرائیل بود در مصاحبه‌ای گفته بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

اما معروف‌ترین ماجرای او با ایران شاید شنود مکالمات تلفنی او باشد. در ماه فوریه ۲۰۱۹ ایران تلفن همراه بنی گانتس را هک کرد. این در حالی بود که شین بت، سازمان اطلاعات و امنیتی داخلی اسرائیل به آقای گانتس نسبت به هک شدن به دست ایران در آستانه انتخابات هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

رویه انتخاباتی و ترکیب کنست

رأی‌گیری در انتخابات امروز اسرائیل تا ساعت ۲۲ به وقت محلی ادامه خواهد داشت و ۱۸ هزار تن از مأموران پلیس، کارمندان دولتی و نیروهای داوطلب کار برگزاری و تأمین امنیت آن را به عهده دارند. شمارش آراء بلافاصله پس از پایان انتخابات آغاز شده و نتایج به مرور در طول شب اعلام خواهد شد.

آگهی

انتخابات در شهرهای مختلف اسرائیل، در منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن و نیز در بیت‌المقدس شرقی که به خاک اسرائیل ملحق شده برگزار می‌شود. با این حال بیشتر فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس شرقی حق شرکت در انتخابات را ندارند.

بر اساس قانون اسرائیل، شمار کرسی‌های پارلمانی تعلق یافته به هر حزب به درصد آراء به دست آمده برای همان حزب بستگی دارد و هر حزب برای راهیابی به کنست باید حد اقل ۳.۲۵ درصد آراء را کسب کرده باشد. هر حزب برای آن که بتواند کابینه تشکیل دهد باید دست کم ۶۱ کرسی پارلمان را کسب کرده باشد و این امر برای احزاب پیروز در اسرائیل معمولا بدون ائتلاف با سایر احزاب امکان‌پذیر نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعارهای انتخاباتی نتانیاهو؛ تحریم سریال آمریکایی و الحاق شهرک‌های کرانه باختری به اسرائیل

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت