برخی منابع از احتمال موافقت دونالد ترامپ با اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران خبر دادند

برخی منابع از احتمال موافقت دونالد ترامپ با اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران خبر دادند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریس مورفی، سناتور دموکرات در حساب توییتری خودبا لحنی کنایه ‌آمیز به این خبر واکنش نشان داد. آقای مورفی نوشت: «پس ترامپ قصد دارد به ایران ۱۵ میلیارد دلار دهد تا به توافقی بازگردند که خودش آن را پاره کرد. چرا که به نظر او بدترین توافقی بود که تا به حال شاهد آن بوده است؟ سر درد گرفتم.»

آگهی

منابع آگاه از از احتمال موافقت رییس جمهوری آمریکا با اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران خبر دادند.

پایگاه خبری آمریکایی «دیلی‌بیست» در مقاله‌ای به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر نسبت به طرح پاریس برای راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری با ضمانت پول نفت به ایران، ابراز تمایل کرده است.

طبق این گزارش مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، اعضای دولت ترامپ و همین‌طور کسانی‌که در مذاکرات با ایران نقش‌ دارند از رفتار رییس جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که دونالد ترامپ برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال در نظر گرفتن طرح فرانسه است.

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که فرانسه به دنبال اختصاص خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» به ایران در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی تهران است. اما به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی و ایرانی اجرای این طرح منوط به عدم مخالفت آمریکا است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات و از مخالفان خروج آمریکا از برجام در حساب توییتری خود با لحنی کنایه ‌آمیز به این خبر واکنش نشان داد. آقای مورفی نوشت: «پس ترامپ قصد دارد به ایران ۱۵ میلیارد دلار دهد تا به توافقی بازگردند که خودش آن را پاره کرد. چرا که به نظر او بدترین توافقی بود که تا به حال شاهد آن بوده است؟ سر درد گرفتم.»

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده بود که رییس جمهوری آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در حال بررسی کاهش تحریم‌ها است و مخالفت جان بولتون منجر به برکناری وی از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته بود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم ترامپ برای کاهش تحریم‌ها حمایت کرده است.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه آمریکایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که کاهش تحریم‌ها برای گرفتن قرار ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری ایران «یک اشتباه خطرناک» است.

بن رودز، مشاور امنیت ملی دولت اوباما نیز به گزارش بلومبرگ واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: «اوباما تحریم‌ها را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، کاهش داد. حال ترامپ می‌خواهد تحریم‌ها را برای گرفتن یک قرار ملاقات برای بازگشت به توافقی که پاره کرد، کاهش دهد. یک معامله درخشان.»

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (بیست شهریور) در آخرین گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه به نقل از رسانه‌های ایران گفته است که از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها هنوز پابرجا باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منوچین: آمریکا همچنان به دنبال فشار حداکثری به ایران است

دونالد ترامپ جان بولتون را بر‌کنار کرد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها