توقف برکسیت بدون توافق در پارلمان بریتانیا؛ پیشنهاد انتخابات زودهنگام هم رد شد

توقف برکسیت بدون توافق در پارلمان بریتانیا؛ پیشنهاد انتخابات زودهنگام هم رد شد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان پارلمان بریتانیایی، امروز چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) از لایحه‌ای حمایت کردند که مانع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق می‌شود.

آگهی

نمایندگان پارلمان بریتانیا امروز چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) به لایحه‌ای رای دادند که مانع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق می‌شود و بار دیگر برکسیت را به تعویق می‌اندازد. در پی این تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تنها راه پیش رو را برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عنوان کرد.

آقای جانسون پس از تصویب این لایحه اعلام کرد که اگر تا ۳۱ اکتبر (موعد فعلی برکسیت) همچنان نخست وزیر باشد این کشور از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

نمایندگان مخالف دولت و نمایندگان محافظه‌کار موسوم به «طغیان‌گر» علیه دولت، امروز در رای‌گیری نهایی خود، این لایحه را با ۳۲۷ رای موافق در مقابل ۲۹۹ رای مخالف به تصویب رساندند.

طبق این لایحه مصوب، نخست وزیر بریتانیا باید در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا، درخواست تمدید سه ماهه مهلت خروج از اتحادیه اروپا را به مقام‌های بروکسل ارائه کند.

پیش از این بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده بود در صورت تصویب این لایحه که او آن را «لایحه تسلیم» توصیف می‌کند، به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهد رفت. آقای جانسون اصرار دارد که بریتانیا چه با توافق و چه بدون توافق باید در تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود.

رد پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام

در آخرین ساعات برگزاری نشست برکسیتی پارلمان بریتانیا، نمایندگان این کشور به پیشنهاد بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام رأی منفی دادند.

نخست وزیر بریتانیا ساعتی پیش از این تصمیم، پیشنهاد برگزاری انتخابات سراسری زودهنگارم در تاریخ ۱۵ اکتبر را ارائه کرده بود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، مهمترین رقیب حزب محافظه‌کار با متهم کردن بوریس جانسون پیش از رأی منفی به انتخابات گفت: «او با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام، "سم برکسیت بدون توافق" را تحویل ما نمایندگان می‌دهد.»

با این حال کوربین مخالف انتخابات زودهنگام نیست: «اجازه دهید این مصوبه به تایید نهایی ملکه برسد، آن زمان حزب کارگر از انتخابات زودهنگام حمایت می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

وی پیش از ظهر امروز در پارلمان، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر این کشور را برای موافقت با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام به چالش کشیده بود. وی خطاب به جرمی کوربین گفت آیا می‌تواند تایید کند اگر «لایحه تسلیم» تصویب شد، مردم بریتانیا خود دیدگاهشان را نسبت به آنچه به اسم آن‌ها انجام می‌شود از طریق انتخاباتی در تاریخ ۱۵ اکتبر مشخص کنند؟

بوریس جانسون برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام به رای دو سوم نمایندگان نیاز خواهد داشت.

نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه، ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) در رای‌گیری پارلمان در مورد دستور کار جلسه شکست خورد و ۲۱ نماینده حزب حاکم بریتانیا نیز با نمایندگان مخالف دولت همراه شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ دیدار بدون نتیجه دونخست وزیر بریتانیا و ایرلند در روزهای پرالتهاب

جانسون در حصار قانون؛ واکنش‌ متناقض به ادعای پیشرفت در مذاکرات برکسیت

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد