مخالفت تلویحی فرانسه با مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

وزراء دفاع فرانسه و آلمان در آستانه برگزاری نشست روز پنج‌شنبه وزارء دفاع اتحادیه اروپا در فنلاند
وزراء دفاع فرانسه و آلمان در آستانه برگزاری نشست روز پنج‌شنبه وزارء دفاع اتحادیه اروپا در فنلاند Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع فرانسه به طور تلویحی با مشارکت نیروی دریایی کشورش در ائتلاف دریایی آمریکا برای حفظ امنیت و باز نگهداشتن تنگه هرمز مخالفت کرد.

آگهی

وزیر دفاع فرانسه به طور تلویحی با مشارکت نیروی دریایی کشورش در ائتلاف دریایی آمریکا برای حفظ امنیت و باز نگهداشتن تنگه هرمز مخالفت کرد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز پنج‌شنبه گفت، با طرح درخواست برخی کشورها برای تشکیل یگان دریایی ویژه اروپا در منطقه خلیج فارس، در مجموع به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا با مشارکت در عملیات آمریکا برای اسکورت شناورهای تجاری برای عبور از تنگه هرمز مخالف است.

خانم پارلی که در آستانه حضور در نشست رسمی وزارء دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند سخن می‌گفت، تاکید کرد که خواست فرانسه کسب اطمینان از حضور بازدارنده در خلیج فارس و دریای عمان و ایفای نقش ناظر در این منطقه است ولی هنوز شمار اعضایی که با این طرح موافق هستند به تعداد انگشتان یک دست رسیده که در نشست پیش‌رو تلاش می‌کنیم آن را دو برابر کنیم.

او خاطر نشان کرد که هدف فرانسه از حضور در منطقه تنها حصول اطمینان از تامین امنیت تجارت دریایی از طریق تنگه هرمز به ویژه روانی حمل و نقل انرژی از این مسیر است و گرنه تاسف‌برانگیز است که ما به یکی از عوامل اعمال تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران بدل شویم.

پیشتر آلمان نیز به صراحت با مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا مخالفت کرده بود ولی بریتانیا از علاقمندی خود برای پیوستن به آن خبر داده بود.

پیشتر استرالیا، بحرین و اسرائیل هم دعوت واشنگتن را برای حضور در تنگه هرمز پذیرفته بودند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه تلوزیونی اسکای یک، اعلام کرده بود که آمریکا از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌است که در حفظ امنیت و باز نگهداشتن تنگه هرمز همکاری کنند.

**بیشتر بخوانید:
**

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طعنه بلینکن به ارتش روسیه: قرار بود در جهان دوم باشند اما حالا در اوکراین دوم هستند

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد