ظریف: تا آمریکا به ۱+۵ بازنگردد، دیداری قابل تصور نیست

ظریف: تا آمریکا به ۱+۵ بازنگردد، دیداری قابل تصور نیست
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف درباره اخبار دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی گفت که چنین دیداری تا دوباره پیوستن آمریکا به ۱+۵ و اجرای برجام قابل تصور نیست و در آن زمان هم گفتگوی دو جانبه‌ای صورت نخواهد پذیرفت.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ اوت (پنج شهریور) درباره اخبار دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی گفت که چنین دیداری تا دوباره پیوستن آمریکا به ۱+۵ و اجرای برجام قابل تصور نیست. وی افزود: «در آن زمان هم گفتگوی دو جانبه‌ای نخواهیم داشت.»

با وجود اظهارات آقای ظریف، روز گذشته امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در نشست مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ درباره دیدار رییس جمهوری آمریکا و حسن روحانی در هفته‌های آتی ابراز امیدواری کرد و گفت که همتای ایرانی‌ وی در گفتگوی تلفنی آمادگی خود را برای دیدار با آقای ترامپ ابراز کرده است.

از سوی دیگر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران امروز سه‌شنبه ۲۷ اوت (پنج شهریور) دیدار با آقای ترامپ را مشروط به پایان دادن به تحریم‌های آمریکا خواند و گفت که «آن وقت شرایط جدیدی است و می‌شود درباره آن فکر کرد و براساس منافع ملی خود حرکت می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

با وجود این سخنان، روز گذشته رییس جمهوری آمریکا گفته بود که احتمال دیدارش با همتای ایرانی‌اش «واقع بینانه» به نظر می رسد.

محمد جواد ظریف در چند روز گذشته یک بار پیش از اجلاس سران گروه هفت و بار دیگر در شهر بیاریتز و همزمان با برگزاری نشست این گروه با رییس جمهوری فرانسه دیدار کرده است.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما در پکن، دو روز پس از حضور غیرمترقبه وی در نشست گروه ۷ و مطرح شدن احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا گفت آنچه‌ که میان مقامات آمریکایی و فرانسوی مطرح می‌شود به خود آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند و «ما در این سفر رسما اعلام کردیم که دیدار با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «آنچه که اکنون ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است و در این زمینه ما هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا ندیدم.»

آقای ظریف هدف سفر به بیاریتز را مذاکره درباره «تعهدات و اقداماتی که اروپایی ها باید انجام دهند» اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: اگر آمریکا می‌خواهد با ایران مذاکره کند باید به برجام بازگردد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد