ایران از یک سامانه راداری بازسازی شده رونمایی کرد

سامانه راداری فلق
سامانه راداری فلق Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تلویزیون دولتی ایران از مراسم رونمایی سامانه راداری فلق نشان می داد که این سامانه متحرک است و خودرویی اتاق کنترل آن را حمل می کند؛ گفته می شود این سامانه شباهت زیادی به سامانه گاما دارد که به گفته کارشناسان نظامی ساخت روسیه است.

آگهی

ایران روز شنبه از یک سامانه راداری تعمیر شده که قادر به «رهیابی انواع موشک های پیشرفته» است رونمایی کرد. این سامانه راداری «فلق» نام دارد.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از روابط عمومی پدافند هوایی ارتش اعلام کرده است که فلق یک سامانه راداری پیشرفته است که ضمن تکمیل پوشش راداری سامانه اس-۳۰۰ و دیگر سامانه های پدافندی قادر است موشک های کروز، بالیستیک و ادوات تهاجمی بدون سرنشین را کشف و شناسایی کند.

گزارش تلویزیون دولتی ایران از مراسم رونمایی سامانه راداری فلق نشان می دهد که این سامانه متحرک است و خودرویی اتاق کنترل آن را حمل می کند؛ گفته می شود این سامانه شباهت زیادی به سامانه گاما دارد که به گفته کارشناسان نظامی ساخت روسیه است.

خبرگزاری مهر در گزارشی به نقل از علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش آورده است: «این سامانه قابلیت‌های بسیار بالایی دارد و می‌تواند انواع و اقسام موشک‌های کروز، بالستیک و هواپیماهای پنهان‌کار و بدون ‌سرنشین را کشف و شناسایی کند.»

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اعلام اینکه فلق نسخه بازسازی و مرمت شده سامانه ای است که مدت ها غیرعملیاتی شده بود در ادامه یادآور شد که این سامانه ۴۰۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد و بیش از ۲۳۰۰ «نفر ساعت کار» زمان اورهال آن طول کشیده است.

به گفته برخی تحلیلگران و کارشناسان نظامی در غرب، ایران معمولا در نشان دادن ظرفیت توانایی های تسلیحاتی و موشکی خود کمی مبالغه می کند، این در حالیست که برنامه موشک های بالیستیک دور برد ایران بهترین بهانه برای واشنگتن بود تا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با دستاویز قرار دادن آن و طرح پاره ای دیگر از انتقادها از توافق هسته ای قدرت های جهانی با تهران خارج شود.

اعلام رونمایی از این سامانه راداری با افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس همزمان شده است. ایران ماه ژوئن گذشته یک پهپاد تجسسی آمریکا را که به گفته تهران وارد حریم هوایی این کشور شده بود با یک موشک زمین به هوا سرنگون کرد. واشنگتن با رد ادعای تهران مدعی شد که پهپاد هنگام سرنگونی بر فراز حریم هوایی بین المللی به پرواز درآمده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست

رونمایی ایران از پدافند موشکی یک روز پیش از ورود هایکو ماس به تهران

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع همچنین احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند