منطقه امن در سوریه؛ ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک به توافق رسیدند

  منطقه امن در سوریه؛ ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک به توافق رسیدند
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اختلاف میان دو کشور بر سر چگونگی عملکرد منطقه امن و نیز ابعاد جغرافیایی آن باعث شده است که ایجاد منطقه امن به تعویق بیفتد.»

آگهی

ترکیه می گوید با آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده است. خبرگزاری آناتولی دقایقی پیش با اعلام این مطلب از پایان مذاکرات میان مقامات ترکیه و هیئت آمریکایی در آنکار بر سر ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه خبر داد.

در این گزارش با استناد به بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: «درباره تاسیس «مرکز عملیات مشترک» در ترکیه در کوتاه ترین زمان به منظور اجرای نخستین تدابیر برای ایجاد منطقه امن و ایجاد هماهنگی میان ترکیه و آمریکا در این راستا به توافق دست یافتیم.»

وزارت دفاع ترکیه همچنین تصریح کرده است که نمایندگان این کشور با هیئت مذاکره کننده آمریکایی بر سر تبدیل منطقه امن به یک گذرگاه صلح و فراهم ساختن زمینه بازگشت رانده شدگان سوری به خانه و کاشانه خود توافق کرده اند.

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود اگر تلاش‌ها برای همکاری با آمریکا در سوریه به نتیجه نرسد، این کشور خود در سوریه منطقه امن ایجاد می‌کند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه روز چهارشنبه ۱۶ مرداد گفت: «ما خواستار همکاری با متحدان آمریکایی خود هستیم. البته بارها اعلام کرده‌ایم که اگر این امر میسر نشود آنچه را لازم است انجام خواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای آکار با یادآوری این که گفتگوها با طرف آمریکایی برای همکاری در سوریه ادامه دارد و «تا ساعاتی دیگر» به پایان می‌رسد، افزوده بود: «برنامه‌ریزی ما در خصوص موقعیت استقرار واحدهایمان جهت ایجاد منطقه امن به اتمام رسیده است. اما گفتیم که ما باز هم خواستار انجام اقدامات به همراه آمریکا هستیم.»

«صبر ترکیه حدی دارد»

خبر توافق ترکیه و واشنگتن برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حالی روز چهارشنبه با تایید دولت آنکارا رسید که هامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ساعاتی پیش در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرده بود که گفتگوی نمایندگان ترکیه با هیئت فرماندهان نظامی آمریکا درباره سوریه روز دوشنبه آینده ادامه خواهد یافت.

مقام‌های آنکارا پیشنهاد داده‌اند که یک منطقه امن به طول ۳۲ کیلومتر در خاک سوریه برای ترکیه ایجاد شود تا آنها بتوانند تحرکات حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) را کنترل کنند. ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک را «تروریست» می‌داند.

بیشتر بخوانید:

آقای آکسوی گفته بود که تمام مسائل مربوط به ایجاد این منطقه امن در جریان سفر اخیر جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش در ترکیه مطرح شده، اما «صبر ترکیه برای ایجاد منطقه امن، حدی دارد».

ویدر ادامه یادآور شده بود: «ما نمی‌توانیم این روند را بیش از این طول بدهیم. اگر خواسته‌های ما برآورده نشود، آماده‌ایم تا هر اقدامی را در جهت تأمین امنیت ملی خود انجام دهیم.» وی همچنین گفت کشورش می‌خواهد تا منطقه فعالیت «عناصر ترور» را برای خود روشن کرده و «کریدور صلح» ایجاد کند.

جفری جیمز روز پنج‌شنبه گذشته در توضیح کندی روند همکاری آمریکا با ترکیه در انجام طرح امنیتی مورد نظر در شمال سوریه گفته بود که اختلاف میان دو کشور بر سر چگونگی عملکرد منطقه امن و نیز ابعاد جغرافیایی آن باعث شده است که ایجاد منطقه امن به تعویق بیفتد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: برای کنترل منطقه امن سوریه، وقت و حوصلهٔ‌ زیادی نداریم

ارتش سوریه مناطقی را در شمال غرب از مخالفان مسلح باز پس گرفت

تیراندازی در یک رویداد انتخاباتی در ترکیه یک زخمی بر جای گذاشت