آمریکا رسما چین را به دستکاری عمدی در ارزش پول خود متهم کرد

آمریکا رسما چین را به دستکاری عمدی در ارزش پول خود متهم کرد
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ادامه جنگ تجاری چین با آمریکا، مقامات ایالات متحده روز دوشنبه ۵ اوت چین را در لیست کشورهایی قرار داد که به طور عمدی ارزش واحد پول خود را دستکاری می‌کنند.

آگهی

در ادامه جنگ تجاری چین با آمریکا، مقامات ایالات متحده روز دوشنبه ۵ اوت چین را در لیست کشورهایی قرار دادند که به طور عمدی ارزش واحد پول خود را دستکاری می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۹۴ بدین سو، چین با دستکاری در واحد پولی خود ارزش دلار را پایین آورده و باعث شده است قیمت طلا به بالاترین میزان در شش سال گذشته برسد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده است چین به عنوان عضوی از گروه سران۲۰ کشور صنعتی باید از تنزل ارزش پول به منظور رقابت با دیگران خودداری کند و خود را به آن متعهد بداند.

اقدام جدید امریکا پس از آن انجام می‌گیرد که چین اجازه داد واحد پولش ۱.۴ درصد تضعیف شود و برای نخستین بار در بیش از ده سال اخیر ارزش هر دلار آمریکا به ۷ یوان رسید.

قبل از اینکه وزارت خزانه‌داری امریکا چین را در لیست قرار دهد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در حساب خود در توییتر پکن را به دستکاری در واحد پولش متهم کرد.

آقای ترامپ نوشته بود: «چین ارزش واحد پولش را تقریبا به کمترین میزان تاریخی کاهش داد. به این می‌گویند «دستکاری واحد پول». بانک فدرال می‌شنوی؟ این یک تخطی بزرگ است که چین را در درازمدت به طور زیادی تضعیف خواهد کرد.»

این وزارتخانه اعلام کرده‌ است که در چارچوب تصمیم جدید، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، با صندوق بین‌المللی پول همکاری خواهد کرد تا اثر مزایای رقابتی غیرعادلانه‌ای را که ماحصل تازه‌ترین اقدامات چین است از بین ببرد.

صندوق بین‌المللی پول هنوز به این مطلب واکنشی نشان نداده است. با این حال این نهاد ماه پیش اعلام کرده بود که یوان چین با مبانی اقتصاد جهانی مطابق است در حالی‌که دلار آمریکا ۶ تا ۱۲ درصد بیش از ارزش خود ارزشگذاری شده است.

جنگ تجاری اخیر میان چین و آمریکا سبب آشفتگی بازارهای مالی، اخلال در زنجیره تولید و کاهش رشد جهانی شده است.

تاکنون حدود نیمی از مجموع ۵۴۰ میلیارد دلار کالای چینی که به آمریکا صادر می‌شوند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی شده‌اند. اما آقای ترامپ اخیرا با ابراز نارضایتی از مذاکرات تجاری دو طرف، اعلام کرد که ۳۲۵ میلیارد دلار باقیمانده نیز تنها برای دوره‌ کوتاهی از تعرفه معاف خواهد بود و این بخش از کالاهای چینی نیز مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام دستکاری نرخ ارز؛ سه کشور آسیایی و سوئیس وارد فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا شدند

ترامپ: آماده توافق تجاری با چین نیستم

وزیر بازرگانی دولت بایدن در سفر چین به دنبال چیست؟